Els treballs del desdoblament de la línia ferroviària entre Parets i la Garriga provocaran talls prolongats del servei a partir de finals d’estiu i durant tres mesos, la qual cosa podria incrementar significativament el temps de viatge dels usuaris
Les obres d’execució del desdoblament de la línia ferroviària entre Parets del Vallès i la Garriga que està realitzant Adif provocar un tall prolongat del servei de l’R3 a partir de finals del proper estiu i durant tres mesos, un tall que es repetirà durant diversos mesos el 2024. Per aquesta raó, l’Oficina Tècnica de l’R3 ha elaborat una proposta de serveis alternatius que mantinguin la competitivitat del temps de viatge de la línia.
El document de la proposta, que s’ha treballat amb els diversos ajuntaments dels municipis a l’àrea d’influència de les estacions d’Osona sud, s’ha fet arribar durant el darrer mes a la Subdirecció General de Transport Ferroviari de la Generalitat de Catalunya, titular del servei, i a la Direcció de Rodalies de Catalunya de Renfe, empresa operadora de la línia.
La proposta de l’Oficina Tècnica de l’R3 parteix del fet que la majoria d’orígens/destinacions dels trajectes dels passatgers de la línia es troben a la ciutat de Barcelona, tal com es pot concloure de les dades de l’Estudi de Mobilitat de l’Observatori Socioeconòmic d’Osona (2021). Per això, planteja l’adopció de diverses mesures per tal que la mobilitat del gran gruix de passatgers no es vegi greument perjudicada amb un increment significatiu del temps de viatge:
1. L’establiment d’un servei alternatiu d’autocar directe des de Centelles fins a la Sagrera, que complementi el servei alternatiu de mínims fins a l’extrem sud del tall.
D’aquesta manera, s’estalviaria haver de fer un segon transbordament a l’estació on finalitzi el tall (previsiblement Mollet – Santa Rosa) als usuaris que vagin o vinguin de Barcelona ciutat. Cal destacar que hi ha el precedent d’un servei alternatiu complementari d’aquestes característiques en el tall de l’R2 de finals de 2022, directe de Granollers Centre a la Sagrera.
2. La inclusió dels serveis de la línia de bus exprés e12 entre Vic i Barcelona en tots els bitllets de Rodalies per als usuaris que es desplacin a Barcelona des del tram entre Vic i la Tor de Querol-Enveig. Cal remarcar que uns serveis directes Vic-Barcelona com els de l’e12 no satisfan la demanda amb origen/destinació a les estacions del sud d’Osona, per a la qual és imprescindible la mesura anterior.
3. Garantir uns estàndards de qualitat en la informació respecte les modificacions del servei. Entre aquests, es destaca la publicació dels horaris concrets i de la ubicació de les parades dels autobusos dels serveis alternatius per tots els canals d’informació de Rodalies de Catalunya, amb una antelació d’almenys un mes.