La sessió del Grup Local d’Osona del mes de setembre s’ha centrat en començar a elaborar iniciatives sobre la mobilitat compartida relacionada amb els llocs d’intercanvi hubs de la comarca.
El Grup Local d’Osona del programa europeu URBACT ha entrat ja en la seva fase d’elaboració de propostes. La darrera sessió, celebrada el passat 17 de setembre a l’edifici del Sucre de Vic, es va centrar en la mobilitat compartida, ja sigui micro-mobilitat, carsharing o carpooling i la seva relació amb els llocs d’intercanvi hubs, tant formals com informals que existeixen a Osona. L’objectiu de la trobada era iniciar l’elaboració de propostes per part del Grup Local.
Després de la sessió teòrica es va obrir una dinàmica participativa per elaborar les propostes, valorant-ne els pros i contres, alhora que es va posar el focus en els agents que cal implicar tant en l’elaboració com en la seva posterior implantació. Els responsables tècnics seguiran treballant-les per avaluar la seva viabilitat i es referendaran en les properes trobades del Grup Local.
Punts d’intercanvi modal i micromobilitat compartida
A la sessió, després d’una explicació sobre la totalitat d’opcions que ofereix la mobilitat compartida com a mode sostenible de transport, es va presentar una sèrie de casos d’èxit de viatges compartits, com el cas del Covoiturage establert a França o la plataforma danesa Nabogo, que combina opcions de cotxes compartits amb el transport públic.
Un dels punts clau per garantir l’ús de vehicles compartits i la seva combinació amb el transport públic és la creació de hubs. Entesos com a punts d’intercanvi modal amb aparcaments per a cotxes, parades de tren o bus, etc. han de ser centres neuràlgics de transport, especialment a les zones de baixa densitat.
Notícies publicades del projecte Beyond the Urban
Visita el web de la xarxa internacional Beyond the Urban
També es van explicar dos casos d’èxit de de micromobilitat compartida, sobretot amb bicicletes elèctriques. Es tracta de les ciutats de Tartu, a Estònia, i Hradec Králové a la República Txeca, que formen part de la xarxa Beyond the Urban d’URBACT, liderada des d’Osona.
Per últim, Som Mobilitat, una cooperativa catalana sense ànim de lucre de lloguer de vehicles elèctrics compartits, va exposar un seguit de dades sobre la seva experìència a Osona, que és proporcionalment el territori català amb més implantació del servei a dia d’avui. Després de cinc anys es va fer una valoració del que ha anat bé i el que pot millorar, tenint en compte les darreres experiències de la cooperativa en diferents punts de Catalunya.