Clients i costos, principals preocupacions dels petits agroproductors

El projecte PROXTERRA ha realitzat durant els mesos de juny i juliol una enquesta entre els agroproductors d’Osona i el Lluçanès per identificar les seves necessitats i interessos. Aquest estudi s’ha enfocat en diversos àmbits clau per ajudar a definir les futures accions del projecte. Els resultats són els següents:

Gestió empresarial

Els agroproductors consideren que la captació de clients és la seva principal preocupació, seguida de la fidelització, especialment rellevant en el sector ramader i la indústria alimentària. La logística i la distribució preocupen sobretot les indústries de processament, mentre que innovació i control de vendes són àmbits amb menys inquietud.

Sostenibilitat

La gestió dels recursos hídrics és prioritària per al sector agrícola i ramader, mentre que la indústria alimentària es preocupa especialment pel packaging sostenible. Un 43% dels agricultors utilitzen cartró per a l’embalatge i tots (el 100%) estan interessats en substituir els plàstics per bioplàstics. Un 50% dels ramaders usen plàstic i el 62% voldria substituir-lo per materials més sostenibles.

Un 80% dels agricultors valoren l’ús de biofertilitzants. De fet, un 60% està interessat en substituir els fertilitzants minerals per biofertilitzants.

Producció

L’increment de costos, tant en el preu final com en els costos de producció, és el repte principal per al sector agrícola. En el cas de la indústria de processament, la competència deslleial amb productes importats és el problema més important.

Notícies publicades del projecte PROXTERRA

Visiteu el web del projecte PROXTERRA

Tots els agricultors coneixen els sistemes de producció mixta i diversificació de productes, i un 80% voldria formació en aquests àmbits. Unes xifres que difereixen de la dels ramaders: només un 43% coneix els sistemes de producció mixta i la diversificació de productes i un 57% estan interessats en formació específica d’aquest tema.

Per últim, el 50% dels ramaders importen proteïna i un 50% estarien interessats en afegir proteïna alternativa a la dieta dels seus animals.

Aigua

Un 89% de les pimes no tracta ni reutilitza l’aigua en el procés productiu, però un 55% està interessat en formació específica sobre la seva gestió, especialment en la indústria alimentària.

Costos productius

El 68% de les empreses consumeixen electricitat i un 85% de tots els sectors manifesten interès a produir la seva pròpia energia. Un 59% veu amb bons ulls els sistemes compartits de producció energètica, especialment entre ramaders i indústries.

Gestió de residus

Un 55% dels agroproductors valoren positivament la gestió i valorització de residus, un 63% es mostra interessat en incorporar nous sistemes de tractament i un 51% en formació específica.

Segells i certificacions

Un 67% dels productors ja disposa de segells i certificacions i el 55% considera positiu el seu ús. Tot i això, només un 33% mostra interès en formació específica en aquest àmbit.

Logística i distribució

Els canals de venda dels agroprocutors més utilitzats són WhatsApp (19%), punts de venda de tercers (19%) i correu electrònic (16%). La distribució es concentra a la mateixa comarca de l’empresa (37%) i a la resta de Catalunya (51%), amb només un 11% fora del Principat. Pel que fa a la periodicitat de distribució, un 37% ho fa entre dos i tres cops a la setmana i un 30% una vegada a la setmana.

Els agroproductors valoren el contacte directe amb el client (48%) i el control de qualitat (32%) en la distribució directa, però un 43% percep que aquesta tasca els resta temps per altres activitats. A més, un 59% voldria incorporar altres productors locals en les rutes de distribució i enviar productes a un centre de consolidació.

Cooperació

La totalitat dels agricultors (el 100%) estan interessats en estructures compartides de processament i en conèixer altres productors. En el cas dels ramaders, el 62% es mostra interessat en aquestes estructures i en col·laborar amb altres productors, mentre que un 78% de les indústries alimentàries volen establir vincles amb productors locals.

Els resultats d’aquesta enquesta s’utilitzaran per enfocar les accions del projecte durant els propers mesos, les quals incorporaran formacions, assessoraments i intercanvi d’experiències entre actors d’ambdòs costats de la frontera.

El projecte PROXTERRA està liderat per Creacció i està destinat a donar suport als productors i actors agroalimentaris de les regions d’Occitània i Catalunya.

7 d'agost de 2024