La 6a trobada del Grup Local del projecte URBACT ha tingut lloc aquest dimarts, 14 de gener, i s’ha centrat en elaborar iniciatives sobre com fomentar el canvi cultural per tal d’aconseguir més usuaris a la xarxa d’autobusos interurbans d’Osona.
La sessió ha començat amb l’exposició d’una anàlisi de la xarxa actual d’autobusos interurbans d’Osona i dels criteris que han servit de base per realitzar una proposta d’un nou servei d’aquests autobusos a la comarca, a càrrec de Francesc Magrinyà i Arnau Comajoan, del grup d’ Enginyeria de les Xarxes i les Infraestructures de Transport de l’Escola de Camins de la UPC.
L’estudi se centra en tres estratègies i mesures per millorar aquest servei: configurar un sistema de transport comarcal, amb noves línies transversals entre municipis sense connexions entre si actualment, i reforçar l’estructura central d’oferta de transport, amb l’augment de la freqüència del servei d’autobús i la implementació d’horaris cadenciats.
Un cop presentada la base tècnica de la proposta de nova xarxa de bus comarcal, es faran cinc reunions territorials de validacions, que acabaran el mes de juny amb la presentació de la proposta definitiva.
Per altra banda, s’ha treballat en grups per pensar propostes per a campanyes de comunicació, lideratge i foment del canvi. La proposta que més ha cridat l’atenció ha estat la d’unificar un mapa de serveis de transport de tota la mobilitat sostenible de la comarca.
Aquestes propostes s’acabaran de definir a la visita internacional que el Grup Local d’URBACT farà el mes de març a Hradec Králové (República Txeca).
Prova pilot a la línia de bus 487-8
A finals de l’any passat es va fer una prova pilot a la línia d’autobús 487 Vic – Calldetenes Sant Julià de Vilatorta – Folgueroles i a la línia 488 Vic – Vilanova de Sau. La iniciativa tenia l’objectiu d’analitzar i entendre els efectes que un augment de freqüència en la línia i una bona comunicació podien tenir en l’increment d’usuaris en les línies de bus interurbà d’Osona. L’1 de juliol de 2024 es va ampliar el nombre de freqüències d’aquests autobusos (De 9,5 a 13 els dies laborals a la línia 487).
La prova pilot va començar a l’octubre amb una enquesta dalt els autobusos que va tenir una bona acceptació, ja que la van respondre més del 80% dels usuaris. També es va fer difusió de l’enquesta a través de les xarxes socials dels municipis implicats i es van fer un total de 497 enquestes a usuaris i 70 a no usuaris.
El mes de novembre es va iniciar la campanya informativa que es va difondre a través de les xarxes socials dels ajuntaments implicats, el Consell Comarcal i Creacció i també a les marquesines de les línies implicades i en punts d’informació a les parades.
Una de les primeres conclusions a què s’ha arribat amb aquesta prova pilot és que el lleuger augment de la freqüència els dies feiners no ha significat un augment significatiu d’usuaris en el transport interurbà (a diferència dels dissabtes, en què la duplicació d’oferta ha fet duplicar els usuaris), i que cal un canvi cultural i aprofundir amb la informació ciutadana.