Els set productes més votats, que formaran part de la cistella d’excel·lència gastronòmica d’Osona i el Lluçanès fins el 2028, s’han anunciat durant els actes de celebració del Dijous Llarder a la Plaça Major de Vic.
Després d’una intensa fase de votació popular, que ha comptat amb 34.514 vots, ja es coneixen els productes guanyadors de la segona edició del concurs “Fet a Osona: Aliments Excel·lents”. Aquests set productes han estat escollits pel públic per representar la qualitat, l’artesania i la singularitat del territori fins al 2028.
Els guanyadors d’aquesta edició, repartits en les set categories finalistes del concurs, són:
- Llonganissa: llonganissa cular de truja – Carnisseria Colom Vila
- Embotits cuits: bull blanc – Carnisseria Codina
- Embotits curats: somalla – Carnisseria Colom Vila
- Elaborats de fleca i pastisseria no dolça: coca de Folgueroles – La Coca de Folgueroles
- Làctics: formatge madurat de llet crua d’ovella – El Serradet de Barneres
- Productes vegetals: blat forment escairat – Mas Terricabras
- Begudes: ginebra Ginter – Destil·leries Bosch
La proclamació dels guanyadors ha tingut lloc en el marc del Dijous Llarder a la Plaça Major de Vic, en un acte que posa en valor els productors que fan d’Osona i el Lluçanès un territori gastronòmic de referència.
Un procés rigorós i amb la veu del públic
Aquesta segona edició del concurs ha seguit un procés de selecció en dues fases. En primer lloc, un jurat expert format per 18 professionals del sector gastronòmic, agroalimentari i de la restauració va fer una rigorosa avaluació dels productes candidats. En aquest tast a cegues es van valorar criteris organolèptics com el sabor, la textura i l’aroma, així com la qualitat de les matèries primeres, el procés d’elaboració i la imatge del producte. D’aquest procés se’n van seleccionar els 14 productes finalistes.

Després d’aquesta primera selecció, el públic ha tingut l’última paraula, escollint entre els 14 productes finalistes els que mereixen formar part de la cistella Fet a Osona: Aliments Excel·lents. La resposta ha estat massiva, amb més de 34.500 vots, demostrant l’interès i la implicació del territori amb els seus productes i productors.
Un reconeixement amb impacte per als guanyadors
Els productes guanyadors no només rebran el distintiu d’Aliments Excel·lents d’Osona, sinó que també comptaran amb un acompanyament en innovació per part de Creacció, que els permetrà millorar processos i potenciar la seva competitivitat en el mercat. A més, tindran una presència destacada en activitats i esdeveniments gastronòmics del territori, consolidant la seva projecció i visibilitat.
Els productes guanyadors prenen el relleu dels representants de la primera edició, celebrada entre 2021 i 2024: la botifarra d’ou de Carnisseria Codina, el Jove de Cabra de Formatges Riudavets, la Ratafia Bosch Reserva de Ratafia Bosch, el Pa de 7 llavors de Mas Corcó Pagesos Forners, el Pa de pessic del Bruguer Pastisseria i el Caldo silvestre d’Infusions Sambucus, acompanyats de la IGP Llonganissa de Vic.
Fet a Osona: una aposta per la qualitat i la proximitat
El concurs “Fet a Osona: Aliments Excel·lents” és una iniciativa del Consell Comarcal d’Osona, Osona Turisme i Creacció, amb el suport de la Xarxa de Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona. L’objectiu és posar en valor els productes agroalimentaris d’Osona i el Lluçanès, fomentar la seva competitivitat i promocionar la seva singularitat i qualitat.
Amb el tancament d’aquesta segona edició, el projecte reafirma el seu compromís amb el talent local, el producte de proximitat i la gastronomia com a element de dinamització del territori.
