Tot el que has de saber sobre les acreditacions massives de competències professionals

Una vintena d’empreses de diversos sectors, la majoria mitjanes i grans, van participar aquest dilluns, 3 de març, en una jornada a Casa Convalescència, a Vic, on es va explicar el nou sistema d’acreditació de competències professionals i quin és el procediment per obtenir-la.

La jornada estava organitzada per Creacció, juntament amb Pimec, el Consell Empresarial d’Osona (CEDO), la Mancomunitat la Plana i l’associació Translog Osona, amb el suport de l’FPCAT (Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya). L’explicació del sistema d’acreditació va anar a càrrec d’Esther París, cap de l’àrea d’Acreditació d’FPCAT, mentre que la presentació de l’acte la van fer Cristian Coll, responsable de Formació de Translog, i Sílvia Miró, directora de l’Àrea de Treball de Pimec.

L’acreditació de competències és el reconeixement a les persones treballadores de les competències adquirides a través de la seva experiència professional o en d’altres formacions no formals. La novetat en aquest procés és que ara es pot fer de forma massiva i el poden fer les empreses, via conveni amb l’FPCAT.

El sistema d’acreditació de competències aporta beneficis tant a les persones treballadores com a les empreses. Per a les empreses serveix com a eina per reconèixer el talent. Per a les persones treballadores suposa un reconeixement professional i una oportunitat per obtenir un certificat oficial de competències professionals, que li obre a més les portes a altres formacions reglades.

París va centrar el seu discurs en quatre punts: el servei d’acreditació de competències professionals, l’estructura del sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya, el procediment d’acreditació massiva i els diferents tipus de conveni disponibles.

París va desgranar amb detall tot el protocol de l’acreditació massiva, els passos i la documentació necessària fins aconseguir l’acreditació i el paper les persones assessores, coordinadores i avaluadores, claus en tot el procés.

Tot i que el procediment sembla complex, París va assegurar que es pot portar a terme en un mes i que és més simple del que sembla. La representant de l’FPCAT també va assegurar que els tècnics de l’agència donaven suport a les empreses, gremis o entitats interessades en tot el procés, sense cap cost afegit.

En el procediment, i de manera molt resumida, les entitats, gremis o empreses signants del conveni han de coordinar el procediment, comprovar els requisits de participació prèvia inscripció, realitzar la inscripció…Un punt important en aquesta fase passa per comprovar que les tasques professionals que es proposen per a l’acreditació formen part del catàleg d’acreditacions disponibles. Això ho podeu comprovar en el següent enllaç.

Per part de la persona assessora, aquesta ha de confirmar que es reuneixen els requisits de participació i ajudar la persona usuària a autoavaluar la seva competència professional. Per últim, la persona avaluadora ha de comprovar que la persona usuària ha assolit la competència professional de les unitats de competència. Insistim, tots aquests processos compten amb el suport dels tècnics de l’FPCAT.


Què és l’acreditació de competències?

L’acreditació de competències és un procediment administratiu obert i continu que permet aconseguir una acreditació oficial mitjançant la demostració d’allò que la persona usuària és capaç de fer, a partir de la seva experiència professional o la seva formació no reconeguda oficialment.

Quin valor aporta l’acreditació de competències?

L’acreditació de competències beneficia tant les persones treballadores com les empreses. Per a les persones, possibilita el reconeixement de la qualificació professional tenint en compte l’experiència professional o la formació no reconeguda oficialment, i li obre noves portes, com la possibilitat d’una millora laboral o la convalidació en altres itineraris formatius. Per a les empreses, contribueix a la millora del capital humà i la seva contribució a la cadena de valor, facilitant l’adequació dels perfils professionals als llocs de treball i augmentant la competitivitat empresarial.

Què és l’acreditació massiva de competències?

La resolució PRE/735/2024 estableix la possibilitat de subscriure convenis de col·laboració amb les empreses, les associacions empresarials o els organismes equiparats per promoure processos d’acreditació de competències professionals amb caràcter massiu per a la seva plantilla, associats a plans de formació complementaris definits per l’empresa.

4 de març de 2025