Tutor d’Start-up especialitzat en empreses agroalimentàries, també col·labora en aquest camp amb Creacció, Agència d’Emprenedoria, Innovació i Coneixement a Osona.
És soci fundador d’I+D Gastronomia, i ha treballat en diferents mercats europeus. És llicenciat en Administració i Direcció d’empreses i màster en International Business.
Start-Up Catalonia és el soci de creixement de les start-ups catalanes. Et proposa l’acompanyament expert en les primeres etapes de vida amb un equip d’experts (emprenedors d’èxit, assessors especialitzats, mentors) i amb la intenció d’afavorir i fer créixer les start-ups seleccionades a través de dos plans: el Pla Embarca i el Pla Esprint.
1. Creus que els nous llocs de treball els crearan les start-ups?
Si aquestes start-ups aconsegueixen consolidar el seu model de negoci estic convençut que superaran molts reptes futurs de creixement i, sí, estic convençut que crearan molts llocs de treball. Però també en crearan les empreses amb un passat, industrials i de serveis.
2. Tu has innovat en el sector de la gastronomia. Es pot innovar en tots els sectors?
Es pot innovar sempre i a tots els sectors. I, d’això, la gent se n’ha adonat. La innovació es produeix en el producte, però no oblidem que també en el servei, en el procés… Obrir nous canals de relació amb el client és innovar!
3. És el que li ha mancat a l’empresa més tradicional, potser?
A moltes, sense dubte! Sovint se li escapa molt el contacte amb el client i, per tant, acaba perdent el contacte amb el mercat. Potser no cal tocar el producte, però pots descobrir nous usos del producte, noves experiències i és el client qui t’ajuda a descobrir-ho. El client és al centre de tot.
4. Ara tutoritzes empreses amb potencial de créixer. Què pot aportar un tutor a una start-up?
Penso que una visió global que arribi a totes les àrees: la financera, la comercial…, sobretot la comercial. De vegades tenen un gran producte i no saben com vendre’l ni a on anar a vendre. També molta estratègia. Start-up Catalonia se centra molt en les vendes i l’estratègia com a camí per superar més ràpidament les primeres fases per aquestes empreses, que són molt importants per al futur d’aquesta companyia.
5. Totes les empreses tenen les mateixes necessitats?
Cada empresa és diferent, perquè cada emprenedor té el seu perfil. Hi ha qui controla molt una àrea, però les altres se li escapen. I també en funció de la fase de l’start-up necessitaràs focalitzar-te en un aspecte o un altre: hi ha qui necessita redefinir el model de negoci, hi ha qui necessita trobar recursos financers per créixer, hi ha qui necessita revisar la política comercial…
6. Creus que emprendre és ordre o aventura?
És una manera de viure. L’emprenedor actual ha de ser algú amb una capacitat d’adaptació bestial. Abans podies planificar a 5 anys vista sense gaire risc d’equivocar-te. Ara el mercat és molt canviant, les tendències tenen un recorregut molt més curt.
7. La metodologia ha deixat de ser important?
No, continua sent bàsica però aquesta t’ha de permetre adaptar-te al canvi permanent. La guspira de l’emprenedor sempre hi ha de ser. I també s’ha d’aprendre a viure (o conviure) amb la incertesa. Si ho vols tenir tot controlat al 100%, possiblement no tinguis ADN emprenedor.
8. Ets de la Catalunya Central. És més complicat emprendre des d’allà que des de Barcelona?
Penso que no. Emprendre ho pots fer a tot arreu perquè t’acabaràs buscant la vida. Has d’emprendre tu, no el veí. Pot semblar més fàcil treballar en xarxa en determinats llocs, però, si en tens ganes, ja trobaràs la gent i la manera de relacionar-t’hi. Moltes vegades estàs més connectat amb gent que està a 3.000 km que amb els veïns de l’escala.
9. Per acabar, un consell que donaries a un emprenedor?
Que no s’aïlli, que sàpiga treballar en xarxa, que sàpiga establir complicitats, que no li faci por compartir el seu projecte. Si el seu projecte és bo que no tingui por que li copiïn.
Entrevista
Font: ACCIÓ