Creacció i el Consell Empresarial d’Osona (CEDO) van continuar el passat 25 de novembre el nou Cicle de Formació conjunt encetat pel maig. L’objectiu és fomentar un espai de relació i debat entre les empreses per millorar coneixements i competències. La segona proposta es va centrar en una Jornada de Logística, sobre aquest sector clau en l’estratègia empresarial i va tenir lloc a la Casa Convalescència de Vic. Hi van participar una vintena d’assistents responsables de l’àrea o de la direcció d’empreses de la comarca d’Osona.
El formador que va actuar com a fil conductor de la jornada va ser Eduard Lozano, Consultor Empresarial Independent amb una llarga trajectòria, especialitzat en Logística i Cadena de Subministrament. Lozano és director del màster de Gestió de la Cadena de Subministrament a IL3-Institució per la Formació Contínua, vinculada a la Universitat de Barcelona.
Diverses ‘best practices’ empresarials
Al llarg del dia, es van presentar experiències concretes de les empreses Nordlogway, Grup Bon Preu, Frigorífics Ferrer i Sencor. La primera va arribar al matí de la mà del director general de Nordlogway Sergi Tomàs. La companyia amb seu a Manlleu, va tenir el primer centre a Torelló el 1946 i va explicar com en 70 anys d’evolució han arribat a tenir un magatzem on han apostat per la tecnologia i la mecanització per servir d’altres clients.
El director d’Operacions del Grup Bon Preu, Joan Sabartés, va exposar prioritats de l’àrea com “reduir el temps d’espera dels articles” i “tensar el flux”, i va exposar la gran evolució del sistema d’emmagatzematge que ha experimentat l’empresa.
Actualment, disposen de 59.000 metres quadrats repartits en quatre magatzems i uns 600 treballadors. Sabartés, va explicar que en alguns fronts “els automatismes costen milions d’euros i costa amortitzar-los”, per la qual cosa l’estratègia és “mirar d’allargar al màxim la gestió manual”. Finalment, va assegurar que els costa reclutar talent en àrees com les enginyeries, per incorporar-lo a la companyia.
Xavier Noguera, responsable de Logística de Frigorífics Ferrer, va explicar els orígens de l’empresa, el 1925, en forma de peixateria i el gran creixement experimentat durant els últims anys. Per Noguera, “la logística és una cosa viva, no és estàtica” i va explicar els secrets de gestionar un sector complex com és el de frescos i congelats (en aquest darrer cas amb magatzem a -20 graus centígrads) i la utilització del sistema de ‘picking’ per veu i etiquetatge mitjançant imants. Actualment gestionen un volum de 20.000 tones anuals i tenen 350 treballadors.
La darrera ‘best practice’ la va aportar l’empresa Sencor, amb seus a Manresa, Vic i Barcelona. La directora general Ester Coromina i el director d’Operacions Santi Serarols, van explicar com es van trobar amb un “greu problema” amb la logística quan van passar de 30 a 60 treballadors entre 2012 i 2016 i com, amb ajuda específica mitjançant assessorament extern, han aconseguit molts dels reptes que s’havien proposat.
La jornada es va caracteritzar per la personalització en les respostes de la vintena d’assistents i l’alt nivell d’interacció que es va establir.