Judith Viader, directora general de Frit Ravich, ha pronunciat la conferència ‘Transformació digital, de la teoria a la pràctica’, en la 16a edició de l’Àgora d’opinió. L’acte es va celebrar el 29 de març en un Auditori Roca ple, al Museu del Ter de Manlleu, i amb una gran representació del teixit empresarial d’Osona.
La directiva ha explica que l’empresa Frit Ravich va néixer el 1963 de la mà de quatre joves, entre ells el seu pare, que “s’hi van llençar, fregint patates i sense un gran pla estratègic al darrere” però amb molta empenta “i gran vocació comercial”. Aquest esperit proper i amatent a les necessitats dels clients s’ha mantingut en la filosofia d’avui en dia, en què la facturació ha superat els 235 milions d’euros l’any 2018. El seu és “un model peculiar, amb producció de patates, snacks i fruits secs” però també amb un gran pes de la “distribució de llaminadures”, un sector on són líders. Així mateix, compten amb una àmplia presència dins del món de l’hostaleria. Aquest “ADN comercial” provoca que avui en dia “visitem els 50.000 punts de venda més de 40 vegades a l’any”.
El model de negoci és flexible i han fet també una aposta per la presència exterior, amb països com la Xina entre els indrets on exporta. Viader ha comentat que miren d’incorporar “talent jove” i també “multicultural, incorporant treballadors de comunitats com la musulmana, que té un consum específic de fruits secs com els dàtils”. Durant la crisi, la forta orientació comercial i centrada en el contacte estret amb el client va fer que l’empresa continués augmentant beneficis, ha explicat.
Frit Ravich, amb seu a Maçanet de la Selva (Girona), ha estat distingida amb diversos premis. El 2013, va ser escollida la Millor Iniciativa Empresarial, el premi més veterà que convoca El Periódico de Catalunya en reconeixement a la trajectòria i també han rebut premis SAP Awards pel procés de transformació digital que han dut a terme. Viader ha remarcat que, en aquest àmbit, le persones són l’eix central. El procés de digitalització es va batejar amb el nom de ‘Butterfly’ i s’ha desplegat de manera transversal dins les diverses àrees de l’empresa. Segons la directiva, s’ha traduït en ser “més flexibles, compartir coneixements i utilitzar l’estratègia i les persones com a eixos del canvi”. Ha afegit que s’ha utilitzat tècniques com “la indagació apreciativa i la intel·ligència col·lectiva” i ha desvelat detalls com ara que “les comandes es fan des d’una nova aplicació mòbil, que ja utilitzen un miler de clients”. L’objectiu del 2019 és que ho facin “un 10% dels clients, és a dir, uns 5.000”. Amb la digitalització, les vendes van augmentar un 25%.
Els impulsors de l’Àgora d’opinió són el Casino de Vic, El 9 Nou, el Consell Empresarial d’Osona i la delegació d’Osona de la Cambra de Comerç de Barcelona, al costat de l’Ajuntament de Manlleu – Oficina de Promoció Econòmica, el Consell Comarcal d’Osona, la UVic-UCC, l’Ajuntament de Vic i Creacció.