Creacció, l’Agència d’Emprenedoria Innovació i Coneixement d’Osona, la Cambra de Comerç, el Consell Empresarial d’Osona, CCOO i UGT han impulsat des de fa unes setmanes la creació d’un protocol per acompanyar les empreses de la comarca en el disseny d’un pla de contingència individualitzat davant la Covid-19.
També s’ha creat un Comitè de Seguretat i Salut amb directius i tècnics de prevenció de riscos laborals de 7 empreses d’Osona per conèixer i compartir com estan treballant la seguretat i la prevenció a les seves empreses i compartir les seves bones pràctiques.
Els membres del comitè procedeixen de Bon Preu, Esfosa, Girbau, La Farga Yourcoppersolutions, Prysmian Group, Universitat de Vic, AICO i Consorci Hospitalari de Vic. Properament s’incorporaran també al comitè representants dels sindicats UGT i CCOO.
Cinc eixos de treball per als plans de contingència
El protocol recomana a les empreses cinc línies de treball als seus plans de contingència davant la Covid-19:
1. Identificar persones afectades pel coronavirus: cal realitzar un seguiment de les persones treballadores respecte la seva simptomatologia. Es proposa fer-ho a través d’una autodeclaració voluntària, un qüestionari que permet identificar la simptomatologia vinculada a la COVID19.
2. Identificar els grups vulnerables: identificar les persones treballadores amb diabetis, malalties cròniques cardiovasculars, pulmonars, hepàtiques, renals, immunodeficiència, càncer en fase de tractament actiu, embaràs i majors de 60 anys.
3. Protegir les persones sanes: adquirint EPIs amb previsió i impulsant les mesures de protecció universal.
4. Facilitar formació i informació: posant molt d’èmfasi en la formació de tots els equips de forma recurrent, així com en materials visuals i divulgatius als centres de treball.
5. Reforçar la confiança dels equips: a través de les mesures de prevenció i de la comunicació, cal generar un clima de confiança i seguretat que doni tranquil·litat als treballadors.
Formalment, cal fer una modificació de l’avaluació dels riscos laborals incorporant l’impacte de la Covid-19, també del personal que estigui fent teletreball, i aplicar un paquet de mesures com les que ja han pres les empreses membres del comitè de seguretat. Per exemple: la sectorització de plantes i habilitació d’espais de treball, l’ampliació de les franges horàries dels canvis de torn per tal d’esgraonar entrades i sortides dels equips i facilitar la neteja, entre d’altres.
Els responsables de prevenció de riscos a les empreses destaquen que és fonamental el compromís individual de les persones treballadores en els seus hàbits, tant a dins com a fora de les organitzacions. En aquest sentit, han elaborat un decàleg de “10 regles d’or de seguretat extraordinària” on es recomana informar els responsables de prevenció abans d’entrar a l’empresa, en cas de presentar símptomes de contagi, així com rentar-se les mans cada hora, portar mesures de protecció, mantenir les distàncies de seguretat i no utilitzar dispositius d’altres companyes, entre altres.