Alerta màxima i noves mesures en les àrees de prevenció de riscos i recursos humans per fer front a la segona onada
Les àrees de prevenció de riscos i de recursos humans de les empreses d’Osona tornen a estar en alerta màxima i aplicant noves mesures de contenció per fer front a la segona onada de la Covid-19.
Representants de diverses empreses de la comarca d’Osona s’han tornat a reunir per compartir experiències i mesures de contenció, en el marc del comitè de prevenció de riscos promogut per Creacció, l’Agència d’Emprenedoria, Innovació i Coneixement d’Osona, la Cambra de Comerç, el Consell Empresarial d’Osona, i els sindicats CCOO i UGT.
El director del centre assistencial Vic d’Asepeyo, Dídac Cots, i el coordinador tècnic de la delegació de Vic de MBPrevent Assessors, Josep Soler, que participen també en el comitè de prevenció de riscos comarcal, destaquen que les empreses viuen una situació d’estrès generalitzat perquè “més enllà de la incertesa sobre la continuïtat de l’activitat empresarial, han de garantir que disposen dels equips necessaris per fer la feina”.
Josep Soler alerta que en aquesta segona onada “hi ha un coneixement més ampli de com protegir-se, les mesures a aplicar i anticipar-se a la detecció de positius i contactes estrets. Però aquesta nova onada s’inicia d’entrada a l’hivern i queden molts mesos al davant en una situació que afavoreix la propagació del virus”.
Respecte al nivell de transmissió als entorns laborals, Dídac Cots afirma que “si bé lamentablement la comarca està patint especialment en aquesta segona onada, podem contrastar que la transmissió no està succeïnt a l´entorn empresarial. Això vol dir, que s’està fent molta feina i molt ben feta, per garantir la seguretat als llocs de treball”.
Soler es mostra convençut que “les empreses d’Osona, en general han fet els deures per evitar contagis dins les seves instal·lacions. El teletreball i la creació de grups estables dins l’empresa ha permès tenir controlats els casos positius i els contactes estrets, fent aïllaments amb molta precisió”.
I afegeix que “cal implementar un pla de contingència amb l’ajuda dels serveis de prevenció, determinar si hi ha més persones que puguin fer teletreball, crear grups estables de treball i avançar-se en la detecció de casos positius fent ús dels testos homologats. Per últim, promoure una cultura preventiva dins l’empresa perquè fora de la feina hi hagi bones pràctiques preventives per evitar contagis”.
Per la seva banda, Cots es mostra convençut que “els responsables de prevenció han estat i seran un autèntic puntal per esdevenir més forts en aquesta crisi. Tenen un paper clau en la detecció dels contactes, la planificació i distribució dels equips de protecció individuals i col.lectius, però també amb accions orientades a la salut i el benestar emocional dels equips”.
Els caps de prevenció de riscos, diuen tots dos, són un pal de paller en aquesta crisi. “Sense deixar la prevenció de riscos laborals clàssica, s’han d’ajustar al què marquen les autoritats sanitàries a cada moment. Són els directors d’orquestra que han de determinar constantment les mesures a aplicar”, assegura Soler.
Cots conclou: “Entre tots hem d’aprofitar aquest moment per aconseguir una veritable integració dels valors preventius”.