El projecte vol optar al finançament dels fons europeus Next Generation
Una agrupació d’entitats formada per diversos agents del territori (Creacció, Ajuntament de Manlleu, Consell Empresarial d’Osona, Associació d’Empresaris de Manlleu, Cambra d’Osona, Consell Comarcal d’Osona, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i Ajuntament de Vic) i empreses de la comarca presentaran aquest mes un projecte per a la construcció d’una terminal ferroviària de mercaderies a Manlleu, en el marc de la crida del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana del govern espanyol, per aglutinar reptes i projectes de cara a les convocatòries que es faran per accedir als fons de recuperació econòmica que Europa obrirà, els coneguts com a Next Generation EU.
El Ministerio vol aglutinar projectes entorn al Programa de Apoyo al Transporte Sostenible y Digital i el projecte de l’estació de mercaderies forma part de la línia de foment de la intermodalitat del transport.
El projecte proposa construir una terminal ferroviària de mercaderies a Manlleu, amb una superfície de 35.000 m2 i un espai reservat al trànsit de cereals a granel, així com un espai reservat per una fase posterior destinada a contenidors. L’objectiu seria permetre en primera instància el trànsit de cereals entre el Port de Tarragona i els fabricants de pinso ubicats entorn de Manlleu. En paral·lel, en base a les oportunitats logístiques que s’establirien entre la companyia operadora i els sectors productius, altres matèries primeres o productes podrien incorporar-se a aquesta nova operativa ferroviària.
La primera fase del projecte, la destinada al trànsit de cereals, preveu tres naus per emmagatzemar diverses tipologies de cereals, un sistema de descàrrega i una explanada per l’arribada i càrrega dels camions.
La segona fase preveu afegir el flux de contenidors entre els ports de Tarragona i Barcelona i Manlleu.
El projecte de construcció puja a 8,7 milions d’euros i s’iniciaria el 2024
A l’argumentació, el projecte argumenta que la nova terminal tindria un impacte directe en la competitivitat del sector de fabricants de pinso d’Osona, així com un impacte ambiental que seria entre 1,2 i 8 vegades més eficient que el transport actual per carretera.
A més, s’argumenta l’important impacte social en relació al corredor viari de la C-17 que s’utilitza a l’actualitat, que permetria ser descongestionat amb la nova infraestructura ferroviària.
El projecte permetria crear 40 nous llocs de treball durant la fase de construcció i 3 llocs de treball estable per a l’explotació de la terminal.
En cas que fos aprovat, les obres s’iniciarien el 2024 i estarien acabades el 2025.
El regidor d’Indústria, Coneixement i Agenda 2030 Manlleu, David Bosch, explica que “aquest projecte és una iniciativa que dona un sentit econòmic a la mobilitat sostenible, també en el sector de la logística industrial i empresarial. Aquesta proposta s’alinea completament amb els objectius de transport sostenible de la Comissió Europea dins de les inversions NextGenerationEU de transformació econòmica de la Unió Europea. Així mateix, la implementació d’un projecte d’aquesta envergadura pot esdevenir multiplicador de noves oportunitats econòmiques per a Manlleu i Osona, obrint un escenari de col·laboració público-privat amb el sector logístic actual i el teixit productiu. I anant un pas més enllà, aquesta actuació es podrà completar amb un projecte de transport d’última milla (last mile transport) per abastir de manera sostenible Osona, el Ripollès i La Garrotxa”.