Avui és el llançament oficial Beyond the Urban, un ambiciós programa de tres anys que té com a objectiu fomentar una Europa més competitiva, sostenible i inclusiva abordant els reptes clau de la connectivitat urbà-rural. La iniciativa està finançada per la UE a través d’URBACT, està liderada per Creacció, amb seu a Vic, i agrupa un consorci de deu socis d’arreu d’Europa: Bram (França), Bucarest (Romania), Hradec (Txeca), Kocani (Macedònia del Nord), Machico (Madeira, Portugal), Mátészalka (Hongria), Santa Maria da Feira (Portugal), Tartu (Estònia) i Treviso (Itàlia).
Transformar la connectivitat urbà-rural per a una Europa més intel·ligent, més verda i inclusiva
Beyond the Urban aborda el repte urbà crític d’augmentar la desconnexió entre les zones rurals i urbanes. Aquesta divisió ha provocat l’exclusió social, les disparitats econòmiques i els problemes ambientals, afectant la qualitat de vida dels residents tant en entorns urbans com rurals.
El programa s’estructura al voltant de cinc pilars clau:
- Transformació econòmica innovadora i connectivitat TIC regional: Beyond the Urban aprofitarà la mobilitat intel·ligent i les eines digitals per millorar la competitivitat, promoure la innovació i donar suport a la transició cap a una economia digital, baixa en carboni i circular a les regions rurals, connectant-les amb centres urbans.
- Transició verda i baixa en carboni: la iniciativa promou la transició energètica neta i justa, la inversió verda i blava, les pràctiques d’economia circular i la mobilitat urbana sostenible, contribuint a l’objectiu de neutralitat climàtica de la UE i reduint les emissions de carboni tant a les zones urbanes com rurals.
- Millora de la mobilitat: Beyond the Urban pretén estimular l’ocupació, donar suport a la mobilitat laboral i reduir les barreres de transport entre les zones rurals i urbanes, fomentant el creixement econòmic i la resiliència a les comunitats i regions.
- Inclusió social: el programa s’alinea amb el pilar europeu de drets socials, assegurant que les comunitats rurals i desfavorides, especialment les dones de les zones rurals, tinguin accés a un transport assequible i accessible, reduint l’exclusió social i promovent una transició justa cap a un nivell baix. economia del carboni.
- Desenvolupament territorial integrat: Beyond the Urban pretén integrar les iniciatives locals en les polítiques regionals i nacionals mitjançant un enfocament participatiu, fomentant la col·laboració entre la governança multinivell vertical i horitzontal.
Afrontant els reptes amb solucions sostenibles
Reconeixent els reptes que limiten l’efectivitat de la mobilitat sostenible urbà-rural, Beyond the Urban abordarà qüestions com ara un transport públic inadequat, costos operatius elevats, impacte ambiental, canvis demogràfics, manca d’informació, preocupacions de seguretat i barreres jurisdiccionals. El programa explorarà solucions innovadores centrades en la intermodalitat per crear un sistema de transport únic adaptat a les necessitats dels usuaris.
Beyond the Urban té com a objectiu jugar un paper crucial en la planificació urbana integral d’Europa, assegurant un desenvolupament just i sostenible en àrees funcionals mitjançant un enfocament integral que inclogui governança multinivell, perspectiva de gènere i experiència en mobilitat sostenible i eines digitals.
Punt de partida
El projecte ha arrencat aquesta setmana, del 27 al 29 de novembre, amb el 1r Transnational Meeting, que s’ha celebrat a Vic, on els socis han col·laborat per planificar accions durant els propers tres anys per assolir els seus objectius comuns.
A la trobada de tres dies hi han participat una trentena de persones, entre membres dels 10 projectes de la xarxa i responsables del programa URBACT. Els assistents han treballat de manera conjunta aspectes del projecte, com l’estudi del punt de partida, el full de ruta i la comunicació, entre d’altres, s’han reunit amb algunes de les autoritats locals i han fet una visita turística a la ciutat. L’últim dia, aprofitant el trasllat a l’aeroport, han visitat la seu central de l’Autoritat del Transport Metropolità, ubicada a Hospitalet de Llobregat.
Irina Rotaru, responsable de projectes del Secretariat URBACT, destaca el suport polític i la gran implicació d’agents que ha generat el projecte a Osona. Tot, en la línea col·laborativa que proposa URBACT: “Participació, enfocament integral i orientació cap al projecte”. I insisteix: “S’han de trobar espais d’intercanvi, entre socis, agents, que serveixen per anar cap a una mobilitat més sostenible”.
En la mateixa línia s’expressa el Dr. Oliver Clyde Hutchinson, expert europeu en mobilitat d’URBACT que assessora la xarxa Beyond the Urban: “Cada un del agents i regions ens poden aportar ensenyança, cada regió té alguna cosa per compartir”. També Gerard Sancho, president del Consell Comarcal d’Osona: “Participar en l’URBACT és una oportunitat per aprendre uns dels altres”.
Hutchinson posa alguns exemples de problemes de mobilitat que comparteixen els 10 socis del projecte: “Hi ha massa cotxes. No existeix la cultura de compartir vehicle o de no portar als nens a col·legi en cotxe”. I afegeix: “El transport a les zones rurals, que es fa sovint amb autobús, és complicat”.
La mobilitat a Osona i el projecte
La mobilitat del futur és un dels projectes estratègics de la comarca, emmarcat en el manifest “Osona, reptes de futur”, signat el març de 2022. La mobilitat és un factor determinant en el el dia a dia de les persones a Osona i condiciona les oportunitats formatives, laborals, d’accés als serveis, de qualitat de vida…
És per això que des de l’administració pública i la societat civil s’ha fet una aposta conjunta per la mobilitat i s’han prioritzat algunes actuacions. Així ho ha desgranat Gerard Sancho, a la roda de premsa de presentació de Beyond the Urban: “Afrontem el repte de manera decidida”.
Mostra d’això és la creació de la conselleria comarcal de mobilitat, liderara per Arnau Basco, tal com ell mateix explica: “Hem integrat el repte de la mobilitat Osona, i per això volem comptar amb les entitats de la comarca”. I conclou: “Tenim tres grans línies de treball: el projecte Beyond the Urban, amb la voluntat de tenir, l’any 2025, un estudi d’intermobilitat fet; l’Oficina Tècnica de l’R3 i la redefinició de la taula de mobilitat d’Osona, que hem d’afrontar tots junts”.
Pel que fa a aspectes concrets de Vic relacionats amb la mobilitat, l’alcalde de la ciutat, Albert Castells, ha destacat: “Estem treballant per convertir la mobilitat cap a la sostenibilitat i estem orgullosos de fer projectes com l’ampliació de la xarxa ciclable. Però tenim una assignatura pendent amb els nostre polígons i per això és molt important continuar el projecte URBACT, per trobar la manera efectiva i eficient de seguir transformar les ciutats i la comarca per ser capaços de retenir el talent”.
Per últim, l’alcalde de Manlleu, Arnau Rovira, ha apuntat que la millora de la intermobilitat pot ser “una oportunitat d’entrada al mercat laboral d’un perfil de població que ara no hi té accés”. Rovira també ha detallat alguns altres dels reptes que té la localitat: “Cal treure el trànsit pesat pel mig del poble; volem esdevenir smart city, i en aquest marc és clau la mobilitat sostenible; i s’han de desenvolupar més carrils bici”.
Més informació, al web de Beyond the Urban (en construcció)
Més informació, al web de Creacció
Xarxes socials:
https://twitter.com/beyondurban2023
https://www.linkedin.com/company/urbact-beyondtheurban/