Per què Hem de Pensar en la Circularitat en el Nostre Negoci?
L’economia actual és malbaratadora. Vivim com si tinguéssim 1,75 planetes, superant la capacitat de la Terra per regenerar-se. Aquest model d’economia lineal obté recursos de l’ecosistema natural, els transforma perquè els consumim, i genera residus posteriors.
La solució a aquest problema és l’economia circular, que busca maximitzar el valor dels productes, components i materials, generant valor per a les persones i minimitzant les emissions, la producció de residus i la contaminació. Hem de reformular els nostres models de negoci perquè l’economia creada sigui regenerativa des del disseny mateix del producte o servei.
Hem de reformular els nostres models de negoci per tal que l’economia creada sigui regenerativa des del disseny mateix del producte o servei, la producció, i el consum del mateix.
El residu és un error en el disseny. Per tant hem de dissenyar de manera que no hi hagi residu, que el que generem, puguem recuperar el material, i dissenyar sistemes per a reparar, compartir, i reacondicionar i en darrer terme reciclar.
Exemple de com en la concepció d’una peça de roba, el patronatge es dissenya de tal forma que no produeix merma de tela en el tall i confecció de la peça.
Principis de l’Economia Circular
- Dissenyar sense Residus: Tot està pensat per recuperar i reciclar o compostar. Això implica dissenyar productes que puguin ser desmuntats fàcilment i els materials dels quals es puguin reutilitzar.
- Augmentar la Resiliència a Partir de la Diversitat: Implementar sistemes modulars, versàtils i adaptables que puguin ajustar-se a diferents situacions i necessitats.
- Utilitzar Energies Renovables: Tots els sistemes han de funcionar amb fonts d’energia renovables per reduir la dependència dels combustibles fòssils.
- Pensar en Sistemes: Entendre com es relacionen les parts amb el tot i com el tot afecta les parts. Això permet optimitzar tot el cicle de vida del producte.
- Pensar en Cascades: Guanyar valor en cada pas i fraccionar els processos per obtenir el màxim valor dels materials i l’energia utilitzada.
Nivells d’Aplicació de les Estratègies Circulars
- Producte: Disseny de productes físics i els seus components, així com l’energia emprada.
- Model de Negoci: Transformar els productes en serveis, com ara la servitització, per detectar la veritable necessitat que cobreix un producte.
- Ecosistema: Coordinar els actors que fan possible la circularitat (proveïdors, clients, recicladores, etc.).
Què Pots Fer com a Empresa?
- Dissenyar sense Residus: dissenyar productes que puguin ser desmuntats fàcilment i els materials dels quals es puguin reutilitzar.
- Proximitat de Proveïdors: Seleccionar proveïdors locals per reduir l’impacte ambiental del transport.
- Política de Compra Verda: Prioritzar productes i serveis sostenibles.
- Traçabilitat de la Cadena de Subministrament: Assegurar-se que els materials utilitzats provenen de fonts sostenibles.
- Pla Estratègic d’Energia Sostenible: Implementar mesures per utilitzar fonts d’energia renovables.
- Quantificació de l’Impacte Ambiental: Mesurar i reduir l’impacte ambiental de les operacions empresarials.
- Gestió de Residus: Implementar programes per reduir, reutilitzar i reciclar residus.
Com a model de negoci introduir aquestes variables
- Durabilitat del Producte: Dissenyar productes duradors i fàcils de reparar.
- Servei de Recuperació i Recol·lecció de Productes Usats: Facilitar la recollida de productes al final de la seva vida útil per a la seva reutilització o reciclatge.
- Gestió mermes: REduir les mermes i implantar un procés de millora continua en el procés de producció.
- Disseny de packaging sostenible
- Servitització: idear com pots convertir el teu producte en servei. Això passa per analitzar la necessita real del teu client.
- Durabilitat del producte: produir productes on el cilce de vida sigui el més llarg possible
- Servei de manteniment: implantar serveis de manteniment per allargar la vida útil dels productes.
- Modularitat del producte