Es presenta la Proposta ferroviària per al desenvolupament del corredor de l’R3. A l’acte, el secretari d’Infraestructures, Xavier Flores, anuncia que l’estudi informatiu del tram La Garriga-Centelles es licitarà l’any que ve.
El Paranimf de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic- (UVic-UCC) ha acollit aquest dijous, 24 de novembre, la presentació de la Proposta ferroviària per al desenvolupament del corredor de l’R3, un document tècnic amb vocació estratègica dut a terme per l’Oficina Tècnica de l’R3. L’òrgan tècnic, constituït dins de Creacció fa un any, ha estat impulsat per la Comissió Tècnica pel desdoblament de la línia R3 i liderat per l’Ajuntament de Vic, el Consell Comarcal d’Osona, la Cambra d’Osona i la UVic-UCC.
El text, consensuat amb els agents implicats del territori, recull una visió integral del servei, què hauria de tenir la línia ferroviària i les necessitats en infraestructura que se’n deriven, com l’històricament reivindicat desdoblament de la línia, però anant més enllà d’altres actuacions clau.
A l’acte hi ha participat via zoom Xavier Flores, secretari general d’Infraestructuras del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA), que ha aprofitat l’ocasió per avançar que el govern espanyol es comprometia a licitar la redacció de l’estudi informatiu del tram Centelles-La Garriga, precisament una de les reivindicacions de l’Oficina. En el Pla de Rodalies actual, el desdoblament parcial d’aquest tram ni tan sols hi apareix.
Calendarització del desdoblament
Des del punt de vista de les necessitats en infraestructura, el document de l’Oficina Tècnica de l’R3 marca una agenda per etapes (una calendarització) respecte el desdoblament per trams de la línia fins a Vic amb un horitzó de 2035. Totes aquestes etapes s’haurien d’activar amb l’objectiu de construir en primer lloc els consensos territorials i acords polítics necessaris a cadascun, especialment en relació als trams més urbanitzats, com a pas previ a iniciar la tramitació de l’estudi informatiu i la redacció dels projectes executius.
El calendari marcat per l’Oficina té la intenció de trobar l’equilibri entre l’ambició i el realisme, si bé és fonamental que es dugui a terme una revisió del Pla de Rodalies que prevegi una planificació del conjunt sencer de trams. En especial, caldria que s’encarregués el proper 2023 l’estudi informatiu del tram la Garriga-Centelles -tram de cost econòmic elevat però relativa poca complexitat urbanística, no previst al Pla de Rodalies vigent, però que el govern espanyol ha activat avui mateix.
Així mateix, el treball elaborat detecta poca previsió de capacitat d’estacionament a les estacions en remodelació al Vallès Oriental -especialment Granollers – Canovelles-, proposa considerar la possibilitat de mantenir la via actual al tram del Congost per realitzar avançaments dels serveis directes pel nou túnel de via doble, planteja canvis a curt termini en l’operativa de l’estació de Vic per tal d’aprofitar el desdoblament de la sortida sud de la ciutat prevista pels propers dos anys, proposa l’allargament dels serveis amb terminal a Vic fins a Torelló, on probablement caldria construir una via nova a l’estació actual, i la reobertura de vies desviades a les estacions de Campdevànol i Toses per poder fer encreuaments en aquests punts.
Visualitza l’acte complet:
Torelló, nova estació de referència de la Garrotxa
La proposta cerca sumar la Garrotxa com un nou pol de demanda al corredor, amb la potenciació d’una llançadora en autobús entre Olot i Torelló, per a la qual una segona passa seria una nova estació al sud de Torelló, a la intersecció amb la C-37.
Així mateix, es proposa la reobertura de la via d’ample estàndard entre Puigcerdà i la Tor de Querol – Enveig per tal que els serveis de l’SNCF cap a Tolosa de Llenguadoc i de tren nocturn diari cap a París arribin a la capital cerdana.
En darrer lloc, pel que fa a les infraestructures, l’Oficina Tècnica alerta de la necessitat urgent de la construcció dels tallers de Renfe a Ripoll, els quals són necessaris per mantenir el servei de la Garriga en amunt durant els talls de 3 i 5 mesos el 2023 i 2024 per les obres del tram Parets – la Garriga.
Més trens i diferenciats
La proposta de l’Oficina Tècnica parteix d’una hipòtesi de serveis al conjunt de la xarxa de Rodalies de Catalunya segons la qual 10 trens per hora i sentit de l’R3 podran passar pels túnels de Barcelona, plantejada a partir de les determinacions del Plan de Cercanías 2008-2015 -el darrer a incorporar un esquema de serveis, ja que l’Actualització del Pla de Rodalies 2020-2030 no ho fa en ser una competència de la Generalitat.
Amb l’objectiu de facilitar que l’R3 disposi d’aquesta capacitat, la proposta de l’Oficina Tècnica planteja que la línia pugui fer entrar els seus serveis per ambdós túnels de Barcelona -plaça Catalunya i passeig de Gràcia- amb una nova connexió a l’altura del nus de Mollet cap a les vies de l’R2, sense descartar en absolut, però, l’ús del traçat actual i el seu desdoblament. Fins ara, l’R3 només entra per plaça Catalunya, un punt de la línia que està totalment saturat.
Per altra banda, l’enllaç amb la línia El Papiol-Mollet permetria fer arribar una part dels serveis de l’R8 a Granollers – Canovelles i facilitar, així, la correspondència entre R3 i R8. En aquest marc, també és important la connexió amb la UAB.
Des de la perspectiva dels serveis al corredor, l’objectiu principal se situa en la fiabilitat i la reducció del temps de viatge global, la qual es preveu guanyar tant en temps d’espera com en temps de recorregut amb una distinció dels serveis de la línia entre els de l’R3: els serveis amb parada a totes les estacions, amb més freqüència com més a prop de l’Àrea Metropolitana-, amb terminals a Granollers – Canovelles, Torelló i Ripoll; i els serveis regionals directes anomenats “R18”, els quals haurien de poder funcionar un cop cada hora amb parades a les estacions de les capitals de comarca (Puigcerdà, Ripoll, Torelló-la Garrotxa, Vic, Granollers i Barcelona) i a les correspondències amb connexions intercomarcals. A nivell orientatiu, aquest servei connectaria Vic i Barcelona en prop de 45 minuts.
A més, es proposa l’estudi d’una nova línia “RP1” de menors costos operatius i trens de menys capacitat entre Ripoll i la Tor de Querol – Enveig, com a complement per cobrir la connexió entre en Ripollès i la Cerdanya en les hores sense servei fins a Barcelona. Un trajecte per al qual el ferrocarril és significativament més competitiu que el bus o el vehicle privat per carretera i que podria servir per Renfe o bé per FGC si habilités, per exemple, una ampliació de les instal·lacions del Cremallera a Ribes de Freser com a base operativa.
Un òrgan interlocutor i de referència
En conjunt, els agents polítics, socials i econòmics impulsors de l’Oficina Tècnica demanen que aquesta esdevingui un interlocutor del territori amb les administracions i empreses del sector ferroviari per tal de promoure la millora contínua i substancial del corredor ferroviari.
“Cal aconseguir l’equilibri territorial i coordinar les obres d’infraestructura”, ha reclamat Jordi Julià, tècnic de l’Oficina, en l’apartat de conclusions.
La veu del territori
L’acte ha comptat amb la presència d’un centenar de persones. Hi ha hagut una alta representació política, social i econòmica de les comarques de la Garrotxa, el Ripollès, Osona i el Vallès Oriental. La benvinguda l’ha donat Josep Arimany, president de Creacció i de la Comissió Tècnica pel desdoblament de la línia R3 Osona-Ripollès.Tot seguit, han parlat l’alcalde de Centelles, Josep Paré; el senador Josep Reniu; i el subdelegat del govern espanyol a Barcelona, Carles Prieto.
El document l’han presentat els tècnics de l’Oficina Jordi Julià, Arnau Comajoan i Jordi Tordera. Tot seguit, han parlat Marc Sanglas, secretar de Mobilitat i Logística del Departament de Territori; i Xavier Flores, secretari general d’Infraestructuras del MITMA. Han tancat la vetllada, per aquest ordre: Pere Antentas, president de la Cambra d’Osona; Jordi Baiget, director general de la Fundació Universitària Balmes; Joan Carles Rodríguez, president del Consell Comarcal d’Osona; i Montse Barniol, delegada del Govern de la Generalitat a la Catalunya Central, Montse Barniol.
Els ponents han destacat la importància del consens en el document que s’ha presentat des del territori. “És una proposta assenyada, on han confluït tots els interessos”, ha apuntat Reniu. “Anem tard i tenim molts deutes amb el territori l’R3”, ha reconegut Prieto, que ha instat a remediar-ho “tots plegats i escoltant el territori”. “És un projecte transversal, de progrés”, ha afegit Antentas.
Per la seva banda, Baiget ha destacat la implicació de la UVic-UCC amb la línia de tren, i ha recordat que la universitat té seus a Barcelona, Granollers i Manlleu, i vincles estrets amb Ripoll, Puigcerdà i Olot, entre d’altres municipis. A més, ha insistit en el consens territorial, polític i administratiu d’un projecte que, ha dit, és necessari per garantir el dret a la mobilitat i a la igualtat d’oportunitat. “Per aconseguir captar i retenir el talent és essencial tenir una bona xarxa de comunicació”, ha recordat.
“Hem fet un pas endavant, hem passat de la reivindicació a la participació estratègica per a la millora del tren”, ha defensat Arimany. En la mateixa línia s’ha expressat Rodríguez: “Avui hem de sortir d’aquí amb els deures fets i exigir que la Comissió de Seguiment de l’R3 Estat-Generalitat-Món Local es reuneixi abans del febrer de l’any vinent i de forma periòdica, ja que tenim molta feina d’aquí al 2035″.
Pel que fa als representants de la Generalitat, Sanglas ha reconegut les mancances del sector ferroviari al país i ha defensat que cal fer “una aposta decidida”. Barniol, en el tancament de l’acte, ha donat alguna de les claus per a què aquesta aposta funcioni: “Jo faria un prec per escurçar terminis allà on es poden escurçar, o sigui, en els acords polìtics i en els estudis previs”.
Visualitza el resum 1 de l’acte:
Visualitza el resum 2 de l’acte: