El programa Empresa Visitable va celebrar el passat 18 de febrer una jornada oberta a Casa Convalescència de Vic. L’acte, conduït per Manuel Colmenero, expert en turisme i gastronomia, va reunir empreses del sector agroalimentari interessades en obrir les seves portes al públic i potenciar el turisme a la comarca.
A través d’un benchmarking detallat, es van analitzar estratègies exitoses aplicades en altres territoris per millorar l’atractiu turístic del sector.
Una experiència que connecti amb el públic
Una de les grans conclusions de la jornada va ser la importància de no vendre només un producte, sinó una experiència que connecti amb el públic objectiu. Això implica treballar amb un relat autèntic i atractiu, adaptat a les noves tendències del turisme gastronòmic i rural.
Es va destacar que el turisme actual busca autenticitat, bon tracte i gastronomia de qualitat, aspectes que Osona i el Lluçanès poden oferir plenament.
Reptes i oportunitats per a Osona i el Lluçanès
Un dels aspectes claus que es van apuntar és que Osona i el Lluçanès encara no han aconseguit crear una proposta de valor turística tan definida com en d’altres llocs, com la Garrotxa, on s’ha fet una aposta estratègica pel sector.
Entre les debilitats detectades, es va assenyalar la manca d’allotjaments turístics, la necessitat de millorar el transport i la barrera idiomàtica. En canvi, es van identificar fortaleses com l’hospitalitat, la cultura i la diversitat del territori.

El turisme agroalimentari es presenta com una oportunitat per frenar el despoblament i atreure un visitant de qualitat, allunyat de la massificació i interessat en experiències autèntiques.
La tendència actual és que aquest turisme creixerà. Hi ha una expansió de la classe mitjana global en molts països, especialment a l’Àsia, i la gent cada vegada disposa de més temps lliure. Una altra tendència és que la Generalitat ha fet una aposta decidida pel turisme gastronòmic. Osona i el Lluçanès poden aprofitar-ho per posicionar-se millor en el mercat.
Per tal de tenir èxit, les empreses del territori han de treballar la seva proposta de valor des d’una perspectiva estratègica, entenent el perfil del visitant i adaptant els serveis a diferents segments de mercat. Tal com s’ha demostrat en altres casos, la creació d’un relat potent i memorable és clau per captar i fidelitzar el visitant.
Casos d’èxit inspiradors
Durant la sessió es van presentar diversos casos d’èxit que poden servir com a referent per a les empreses del territori. Aquests casos d’èxit estan units per diversos factors: la necessitat de preservar un llegat, deixar empremta i d’estar al mercat, les ganes d’acollir i fidelitzar, de diferenciar-se… Us n’hem fet un petit recull:
El Fabulista (la Rioja). Celler que ha basat el seu èxit en la narració i la transmissió del llegat cultural de l’elaboració tradicional del vi, un fet que ningú explicava. Un 85% de la seva producció es ven gràcies al turisme.
Ontañón (Logronyo). Produeix vins de poca qualitat, que es venen a Mercadona, i d’altres de més qualitat. Ha creat una experiència de visita oberta tot l’any, molt senzilla, fins i tot amb una o dues persones, on el relat sobre la cultura del vi condueix a un increment de les vendes, tant els de gamma alta com els de baixa.
Capçanes (Priorat). Un celler cooperatiu que ha transformat la seva oferta amb vins kosher, aconseguint un posicionament de mercat premium. Actualment és el millor kosher que es fa fora d’Israel. Ha evitat el despoblament de la zona, amb una inversió de 3 milions d’euros de socis solidaris i unes 70 famílies.

Clisol (Almeria). Ha apostat per visites pedagògiques als hivernacles, educant els visitants sobre els processos agrícoles. En un primer moment, enviava clients a altres hivernacles, finalment, quan ja tenia fluxe i clients consolidats, va construir el seu propi hivernacle.
Bodegas Monje (Tenerife). Ha innovat amb experiències singulars com el tast de vins combinat amb espectacles eròtics elegants, aconseguint notorietat i fidelització. Fins i tot ha començat a obrir franquícies.
Ballfegó-Tuna Tours (Ametlla de Mar). Ofereix una experiència de busseig entre tonyines abans de degustar el producte, creant una oferta immersiva.
Sidreries Astiagarriaga (Guipúscoa). Milió i mig de persones la visiten cada any. Menú de sidreria, amb bacallà, carn, menjar popular. És una festa. Visitant, quan surt de la sidreria se’n va a Hernani on segueix la festa.
Cellers Avgvstvs Forvm (El Vendrell). Fan tastos de vinagres, que no fa ningú. Vinagre de qualitat, premium a tot el món. També fabriquen vi.
Dehesa de Solana (Extremadura). Pernils. Visites curioses, on expliquen què és un jabugo autèntic, un ibèric… prioritzen l’educació al consumidor.
Museu de la Confitura (Girona). Tradició turística de tota la vida. Confitures artesanals i gurmet, amb gustos molt innovadors, per maridar.
Sidialda Natura (El Perelló). Aposta decidida per l’agroturisme educatiu. Una granja amb conills i pollastres gestionada per un matrimoni ha de tancar a causa de la puja de preus del blat de moro després de la guerra d’Ucraïna. Tanquen i es reconverteixen en un exitós centre d’interpretació del món agrícola.
Oller del Mas (Pla de Bages). Ha consolidat el turisme enològic amb visites estructurades i una oferta diferenciada. Formació de guies, preus restaurant assequibles. Reben 130.000 persones cada any.

