L’emprenedoria és una aventura plena de reptes i incerteses, i les estadístiques ho confirmen. Segons un estudi realitzat per GESOP per a la Diputació de Barcelona, només el 58,8% de les empreses creades en l’última dècada a la comarca de Barcelona sobreviuen més de tres anys, i aquesta xifra cau al 46,9% després de cinc anys. Així, emprendre és una tasca desafiant que sovint posa a prova la determinació i la resistència dels qui hi participen.
En aquest context, les ensenyances de l’estoïcisme, una filosofia basada en la fortalesa interior o mental, la raó i l’acceptació, poden ser de gran ajuda per als emprenedors. Els estoics ensenyen a acceptar la incertesa, abraçant el desconegut i aprenent a adaptar-se als canvis; fomentar la resiliència, sense rendir-se davant dels obstacles, i convertint aquests en oportunitats; concentrant-se en el present, evitant preocupar-se pel futur o lamentar-se pel passat; desenvolupa una xarxa de suport, envoltant-se de persones que inspirin i t’ajudin a créixer; conrea la fortalesa interna; ser honest, just, sobretot amb un mateix i valent en les decisions; practicar la gratitud, apreciant els èxits, grans o petits.
La història de Maria Pilar i Katherin és un exemple d’aquest enfocament. Aquestes dues emprenedores, que van adquirir un centre d’estètica a Vic fa cinc anys, formen part del 46,9% de projectes que han sobreviscut aquest període crític. Les dificultats no han estat poques: les dificultats econòmiques inicials, la inesperada crisi del COVID-19, i la seva manca d’experiència prèvia en el món empresarial. No obstant això, gràcies a la seva determinació, la seva formació contínua i el suport mutu, han aconseguit mantenir el seu negoci en funcionament i superar les adversitats.
Maria Pilar, amb 34 anys i dues filles, i Katherin, de 28 anys, es van conèixer treballant com a infermeres. Ambdues compartien la inquietud per fer un canvi professional i emprendre un projecte propi on poder posar en joc els seus valors en benefici del benestar físic i mental de la societat. Així va sorgir la idea d’emprendre, i finalment van decidir adquirir un negoci ja existent a través de Reempresa, un servei que facilita la transmissió d’empreses. Així, van comprar Silhouette, un centre d’estètica a Vic que portava 27 anys en funcionament.
Al principi, l’objectiu de Maria Pilar i Katherin era crear un centre mèdic, però diverses circumstàncies les van portar a ajustar les seves expectatives. Tot i no poder realitzar completament el seu projecte inicial, han aconseguit obtenir una llicència sanitària per a micropigmentació i han transformat Silhouette en un centre estètic enfocat al benestar, oferint serveis destinats a millorar la salut i l’autoestima dels seus clients.
Per a constituir un Centre Mèdic necesites a part de la llicència d’activitats de l’ajuntament, una autorització expressa de la generalitat on has de presentar un projecte tècnic de l’espai el qual ha de cumplir tot un seguit de condicionants tècnics i constructius; i una memòria explicativa del teu negoci, descripció dels serveis oferts i professionals que hi treballaran.
Una de les raons per les quals van decidir comprar un negoci ja existent, en lloc de començar de zero, era adquirir un negoci en funcionament, assegurant ingressos des del primer moment, fet que va alleugerir la càrrega financera inicial. La inversió inicial per constituir un centre estètic avançat és elevat, tant per l’adequació de l’espai com per l’aparatologia que necessites per donar els diferents serveis que aporten aquest benestar físic.
No obstant això, el camí no ha estat fàcil. Maria Pilar i Katherin es van endeutar des del principi per poder fer fornt a la compra i la calu per aconseguir aquest finançament va ser realitzar un bon la empresa, el fet que el negoci podia justificar unes vendes i beneficis suficients per fer front al pagament del préstec i que les dues socies van continuar treballant en els seves respectives feines avalant així també el préstec amb les seves nòmines.
La pandèmia de la COVID-19 no va ajuda, va agreujar la situació finacera. Van haver de sol·licitar moratòries dels préstecs i contractar-ne un de nou per poder mantenir el negoci a flotació. Ara, després de cinc anys de lluita, s’acosten a la liquidació de tots els deutes, però l’experiència les ha marcat profundament.
Un dels aspectes més difícils de gestionar per a elles ha estat la incertesa. Després de la crisi del COVID-19, les pors i els dubtes s’han intensificat, fent que la seva experiència com a empresàries sigui molt més complexa. La gestió d’un negoci implica molt més que l’horari d’obertura; hi ha una gran quantitat de temps dedicat a la gestió, recursos humans, planificació, màrqueting i altres tasques que sovint passen desapercebudes.
Malgrat les dificultats, Maria Pilar i Katherin han aconseguit innovar i adaptar-se a les circumstàncies adverses. Han remodelat la imatge del centre, l’han posicionat com un espai dedicat al benestar i han inclòs nous serveis. Han invertit en la seva formació per oferir tractaments personalitzats i no invasius que responen a les necessitats específiques dels seus clients. A més, s’han especialitzat en serveis com la micropigmentació oncològica, capil·lar i per a cicatrius, oferint així un valor afegit que els diferencia de la competència. Actualment ja treballen les dues full time en el negoci, gaudint més i disposant de més temps.
Per a aquells que es troben en la mateixa tessitura, Maria Pilar i Katherin recomanen fer un bon estudi de mercat i tenir un projecte ben definit abans de començar. També és essencial formar-se en el sector, dedicar tot el temps necessari al negoci i mantenir-se enfocat en els objectius. En aquest sentit, la seva experiència amb Creacció ha estat molt positiva, ja que els ha proporcionat suport i formació des del principi.
L’estoïcisme i l’emprenedoria tenen molts punts en comú. Tant els estoics com els emprenedors han de gestionar la incertesa i adaptar-se als canvis constants, a enfocar-se en el que poden controlar i a veure els desafiaments com a oportunitats de creixement. Així, la persona emprenedora es manté resilient davant les adversitats i continua avançant malgrat les dificultats.
Els emprenedors estoics, com Maria Pilar i Katherin, són capaços de prendre decisions més efectives i veuen els fracassos com a lliçons valuoses que els ajuden a créixer. A més, basen les seves empreses en valors sòlids, buscant sempre tenir un impacte positiu en la societat i liderant amb calma i saviesa.