“A Osona hi ha molt potencial i tot just hem posat la llavor. Amb la Covid s’ha d’apostar per la innovació més que mai i la intraemprenedoria és una forma molt potent de fer-ho”
La Covid-19 ha posat sobre la taula de moltes empreses la innovació com a assignatura pendent. En moltes ocasions, les empreses realitzen innovacions de millora continuada des dels departaments d’innovació i màrqueting, però és difícil que destinin temps del dia a dia a pensar en com innovar de manera disruptiva i identificar noves oportunitats.
Per facilitar a les empreses d’Osona que explorin nous horitzons del seu projecte, Creacció va iniciar fa uns mesos un programa d’acompanyament per implantar la intraemprenedoria. És a dir, fer partícip a tot l’equip de l’empresa en la cerca d’oportunitats.
El programa consisteix en un acompanyament de sis mesos per part de Creacció, en què es posen les bases i s’activa la intraemprenedoria. Es posa en marxa un concurs d’idees obert a tot l’equip, per resoldre els reptes que l’empresa proposa. Es realitza una selecció de projectes i les persones guanyadores inicien un programa de sis mesos en què se’ls acompanya per convertir la idea en un concepte i, posteriorment, en una idea per implementar a l’empresa o en un model de negoci.
Carme Sáez, que dirigeix el programa d’intraemprenedoria de Creacció, explica que ara més que mai, en temps de Covid, “les empreses han de tenir clara la diferència entre exploració i explotació. Sovint, el dia a dia està centrat en l’explotació del negoci, i no es destinen recursos i temps a l’exploració de les noves oportunitats”.
En aquest sentit, la intraemprenedoria força les empreses a assignar recursos i temps a un equip d’entre 5 i 7 persones que han presentat els projectes guanyadors.
Sáez destaca que perquè el programa sigui un èxit “hi ha d’haver un líder intern. A més, el comitè de direcció ha d’estar compromès amb el projecte perquè implica alliberar de càrrega de treball a l’equip intraemprenedor per facilitar-los que cada dues setmanes assisteixen a les sessions de desenvolupament del projecte”.
Assegura que la intraemprenedoria, a banda de ser un motor d’innovació, “és una eina molt potent d’apoderament de les persones. L’equip intraemprenedor empatitza amb l’empresa. Han de prendre decisions, decidir en quins mercats competir, definir la marca, desenvolupar competències digitals, etc. S’acaba convertint en un programa de reconeixement cap a la persona. Dotes el teu equip d’eines i recursos que no rebrien amb una formació convencional”.
Creacció ja ha acompanyat Girbau i Grup Gepork en programes d’intraemprenedoria. Les idees sorgides estan en diverses fases de desenvolupament i implementació.
“A Osona hi ha molt potencial”, assegura Carme Sáez. “La intraemprenedoria et permet innovar i facilitar que les idees per innovar surtin de totes les àrees de l’empresa i no exclusivament de determinats departaments. El concepte de treballar un banc d’idees ha pres més força que mai amb la pandèmia”.