Entrevista Ferran Boix de Enso Ferments

Que és Enso Ferments?

A Enso Ferments elaborem aliments fermentats i vius de forma manual i artesana com la kombutxa, el kimchi i el xucrut. Estem situats al Cabrerès, al nord de la comarca d’Osona, des d’on cultivem la major part de les herbes i hortalisses que utilitzem en els nostres productes, els quals fermentem per conservar i ampliar les seves propietats. La nostra visió sobre els aliments és de màxim respecte a les seves característiques físiques i organolèptiques. És per això que no pasteuritzem ni filtrem cap dels nostres productes deixant que aquests s’expressin tal i com son.

Quina oportunitat vau veure en el mercat com per fer-vos emprendre?

La falta d’oferta de productes fermentats i vius, lliures d’additius i conservants.

Història dels primers 3 anys: visió inicial, objectius inicials, entrebancs, facilitats, objectius assolits i situació actual.

Crec que un dels nostres grans èxits ha sigut mantindre’ns fidels a la nostra visió inicial durant aquests tres primers anys de Enso Ferments. Això facilita moltes coses i evita despeses innecessàries. Aquesta visió inicial era popularitzar i fer arribar al públic més general i menys especialitzat tota una sèrie d’aliments fermentats plens de propietats beneficioses pel nostre organisme i molt versàtils a la cuina actual. Com que en aquell moment pràcticament no hi havia mercat d’aquest tipus de productes, el nostre principal objectiu era fer viable econòmicament aquest projecte a curt termini, i això ho hem assolit plenament.

Tu que vens del món comercial, quins creus que són els elements claus a l’hora de arribar al client? Com el cuides i fas que torni?

Sempre he cregut que els productes artesanals no tant sols s’han d’elaborar de forma artesana sinó que també s’han de comercialitzar de forma artesana donant valor a aquestes transaccions. És per això que des del primer dia hem apostat per realitzar nosaltres mateixos la venda i distribució dels nostres productes, el qual ens ha permès establir una relació molt propera amb els punts de venda, que al final son aquests els que acaben sent els ambaixadors i recomanadors dels nostres productes.

Quines expectatives o reptes us vau marcar quan vareu iniciar aquest projecte? Les heu complert?

Com he dit el nostre principal objectiu o repte era fer viable econòmicament aquest projecte en menys de tres anys, i no tant sols com un projecte d’autoocupació, sinó tenint un mínim d’estructura a nivell de secció de producció, secció comercial i secció d’administració, i aquest repte el vàrem assolir durant el segon exercici.

Quins objectius de futur teniu?

Poder presentar altres productes fermentats que complementin el nostre catàleg i trobar noves vies de comercialització per facilitar l’arribada dels nostres productes a tot el territori.

En una altra vida, tornaries a endinsar-te en el món de l’emprenedoria?

Sí perquè faria el que fos necessari per perseguir els meus somnis, tot i que tinc que reconèixer que no ens ho posen fàcil amb canvis en el règim d’autònoms, ajudes i subvencions que arriben tard, modificacions en la jornada laboral, etc.

14 de maig de 2024