Awayter proposa un sistema innovador amb tecnologia propia que redefineix el punt de venda de plats preparats. Va néixer fa fa aproximadament un any i en aquest temps han pogut desenvolupar un producte robust i fiable, han obtingut finançament i ja tenen a clients a Catalunya i a Espanya.
Quina és la visió principal d’AWAYTER i quins productes desenvolupeu/fabriqueu?
Volem liderar el mercat de solucions d’autoservei de menjar preparat, facilitant, al consumidor final, l’accés a plats preparats de qualitat en qualsevol moment i lloc, promovent un estil de vida saludable.
Hem desenvolupat un sistema que està format per un quiosc físic d’autoservei de menjar preparat i una plataforma remota que permet, a les empreses que elaboren i distribueixen menjars preparats, optimitzar les vendes i la logística de càrrega del producte.
D’on ve l’Eudald i com arriba a la indústria del menjar preparat i del vending?
Soc un enginyer electrònic industrial que ha estat treballant més de set anys a Girbau, empresa de fabricació de maquinària per a bugaderies industrials, com a enginyer electrònic, de software i com a responsable de l’equip d’innovació d’R+D.
Tinc vocació emprenedora de tota la vida. M’agrada sempre buscar solucions a problemes reals. En la meva experiència creant maquinària per l’autoservei per a bugaderies a Girbau, vaig poder veure que el menjar preparat està creixent molt, perquè cada vegada hi ha més gent que opta per aquesta opció i que una solució d’autoservei podria ser molt interessat. I per això, vaig decidir apostar per aquest projecte.
I et llences en aquest negoci tot sol? L’emprenedoria, millor sol o acompanyat?
Per sort, hi ha dos socis més que m’estan acompanyant en aquest negoci. Som 3, jo estic al 100% i els altres parcialment, però amb voluntat de dedicar-s’hi al 100%.
L’emprenedoria, molt millor acompanyat. Perquè hi ha moments que són durs i, tenir visions diferents t’ajuda a ser més àgil i eficient. I també està bé tenir companys per compartir els èxits!
Quines oportunitats de mercat veieu actualment a la indústria del takeaway?
El mercat del takeaway, o servei de menjar per emportar, ofereix nombroses oportunitats a causa de la creixent demanda de conveniència i rapidesa en l’alimentació. Els estudis de mercat ens diuen que la venda de menjar preparat està creixent un 7% anual.
També sabem que cada cop més persones estan prenent consciència de la importància d’una alimentació saludable per mantenir un estil de vida equilibrat. Hi ha una demanda creixent d’aliments que siguin nutritius, frescos, naturals i lliures d’additius nocius. Això ha portat a un augment en la demanda d’opcions saludables al mercat de l’alimentació.
Molts consumidors prefereixen un menjar casolà, però no sempre tenen temps per cuinar. És per això, que oferir plats casolans i reconfortants en aquells llocs on hi ha col·lectivitats (empreses, universitats, hospitals, centres de negocis, etc.) és una gran oportunitat per a les empreses que elaboren menjar preparat.
AWAYTER ofereix a aquestes empreses, una solució d’autoservei i digital, econòmicament viable i amb poques despeses fixes que els permet incrementar els marges i les vendes, automatitzant i digitalitzant el servei de menjador.
Quin és el diferenciador clau dels vostres productes en comparació amb altres companyies que ofereixen solucions per al mateix espai?
Les nostres solucions incorporen un sistema mecatrònic innovador, perquè els plats preparats es col·loquin i mantinguin sempre en posició horitzontal, de tal manera que hi ha tracte delicat i el producte es conserva sense malmetre’s.
La màquina, a més, té molta capacitat. Hem dissenyat un sistema que estem patentant que ens permet tenir una capacitat de 100 plats per cada màquina en un metre quadrat.
També gestionem les caducitats de cadascun dels productes de manera remota. Si un producte està a punt de caducar, el gestor pot fer una oferta i en cas que es caduqui, el producte es bloqueja, la màquina continua funcionant i l’empresa responsable ho pot retirar posteriorment, sense necessitar una atenció immediata de manera presencial.
Un altre aspecte molt important del nostre sistema és què es pot instal·lar en llocs públics i en col·lectivitats dinàmiques, és a dir, universitats, hospitals… Llocs on la gent compra per impuls i no vol o no pot validar-se prèviament ni registrar-se en cap aplicació i poder pagar el producte directament a través de pagament sense contacte.
I, en últim lloc, destacaríem que els productes que es venen a través del nostre sistema, no necessiten estar etiquetats de cap manera ni amb cap dispositiu i el preu no es determina pel seu pes, podem tenir productes amb els mateixos pesos i preus diferents, funcionalitat no possible en altres sistemes que existeixen en el mercat.
Quins han estat els desafiaments més grans a què us heu enfrontat amb el vostre projecte emprenedor i com els heu superat?
En l’any i mig de vida del nostre projecte ja ens hem trobat amb desafiaments importants que hem anat superant.
El primer repte va ser dissenyar un sistema que donés solucions als problemes dels nostres clients i que algú estigués disposat a pagar. Per això vam aconseguir tenir un prototip bastant ràpid per poder-lo anar a ensenyar, i tenir feedback dels clients en les primeres fases del disseny. Gràcies a això, vam obtenir els primers clients.
El següent repte ha estat nivell tècnic. Construir un sistema robust i que tingui una gran fiabilitat, no ha estat fàcil, però ho hem assolit i el feedback que hem rebut dels nostres clients és de gran satisfacció.
I ara, el nostre repte és trobar el model de negoci que permeti escalar de pressa i poder tenir més clients i més sistemes al mercat.
Quines consideracions teniu en compte per garantir la satisfacció del client, la qualitat i la fiabilitat dels vostres dispositius?
En primer lloc, hem dissenyat una màquina industrial, és a dir, amb productes de qualitat i amb proveïdors de renom, per tal d’evitar problemes de subministrament o problemes de qualitat. La màquina ha estat provada per tenir una vida útil de més de quinze anys amb totes les proves de fatiga corresponents.
I, per altra banda, també treballem conjuntament amb els nostres clients per ajudar-los a trobar els productes que vendran més i assegurar-nos que reben un ràpid i rendibilitat de la inversió.
Quina ha estat la vostra estratègia de finançament i com heu fet servir aquests recursos per impulsar la vostra idea emprenedora?
Vàrem començar amb una aportació inicial dels tres socis que ens va finançar fins a poder treure el primer prototip. Després ens hem presentat a diferents ajuts, subvencions i préstecs per a projectes innovadors i d’R+D tant en l’àmbit nacional com europeu que ens ha permès anar finançant el projecte. Tot això complementat amb la facturació assolida a través dels primers clients.
Ara mateix, estem plantejant una ronda d’inversió que ens ajudi a créixer més ràpidament.
Com abordeu la innovació en el desenvolupament dels vostres productes i com us asseguren de mantenir-vos al corrent de les darreres tendències i avenços tecnològics?
En producte estem a l’estat de l’art de la majoria de les tecnologies, o bé perquè fem un disseny propi, o bé perquè treballem amb proveïdors i partners tecnològics que ens proporcionen algunes de les parts del sistema.
I un punt molt important pel nostre procés innovador, és estar sempre pendents dels comentaris que ens fan els nostres clients i els usuaris finals de les màquines per veure quines són les seves necessitats i poder continuar cobrint-les amb solucions innovadores.
Com ha evolucionat AWAYTER des del començament fins ara? Quines han estat les fites més significatives?
Els tres socis estem molt contents de l’evolució que ha tingut AWAYTER en tan sols un any de vida. Disposem d’un producte robust i fiable, hem obtingut el finançament necessari per poder desenvolupar-lo, tenim clients a Catalunya i a Espanya, i estem rebent bon feedback d’ells i de l’usuari final.
Quins són els propers reptes que teniu entre mans?
Ara volem reduir el cost de la maquinària en un 30% i el temps d’entrega en un 80%. Creiem que són reptes assolibles perquè el producte ja està desenvolupat i podem millorar la industrialització.
Com hem dit abans, també volem accelerar el nostre creixement, a través de la venda de paquets de màquines a clients grans i a través també de la internacionalització.
I com no, continuar treballant a mantenir i millorar en el possible, el nivell de satisfacció del consumidor i del nostre client.