Tens una idea, una passió, un somni i vols convertir-lo en un negoci?
Doncs has de saber que un programa d’incubació pot ser vital per al teu èxit. Els programes d’incubació et proporcionen, de forma intensiva, assessorament i mentories, accés a recursos del mercat, oportunitats de treball en xarxa i formació en habilitats empresarials. Tot això amb l’objectiu de poder llençar al mercat la teva idea de negoci de manera més eficient.
Cal no confondre un programa d’incubació, dirigida a idees de negoci en fases molt inicials, amb els programes d’acceleració que tenen com a objectiu la consolidació i el creixement de projectes empresarials ja en funcionament.
A pesar que existeix una àmplia oferta de programes d’incubació en el mercat (per diferents àmbits o geografies), la major part de les vegades, els emprenedors utilitzen aquests programes massa tard, moment en què s’adonen que tenen menys capacitat i flexibilitat per canviar el seu model de negoci.
Aleshores, per què no s’uneixen més emprenedors a una incubadora abans del llançament al mercat? Segurament és per por. Temen que la seva idea encara sigui “massa verda” per parlar-ne a ningú o temen que algú els prengui la idea!
Cal tenir en compte que una idea per si sola no té un valor tangible, fins que es desenvolupa i es converteix en un producte o servei viable al mercat. Per tant, el que realment té valor és l’execució de la teva idea de negoci amb èxit… i, per tant, és per això que un programa d’incubació pot tenir tant d’impacte.
Un programa d’incubació et pot evitar cometre errors tan costosos, com per exemple:
- Començar sense tenir un model negoci validat pel mercat.
- No comptar amb una proposta sòlida per presentar a possibles fonts de finançament.
- Gestió inadequada dels recursos.
- Estratègia de màrqueting inefectiu.
- Sistemes de contractació obsolets.
Aquí hi ha 2 raons per les quals la incubació és una bona idea per als emprenedors en fase inicial.
1. Defineix i dissenya el teu negoci de manera lògica:
Un bon programa d’incubació ajudarà a definir els passos clau per desenvolupar el teu negoci. Idealment, deixaràs un programa d’incubació amb una estructura, comprensió i visió clares per al teu negoci, llest per respondre les preguntes en profunditat de clients o potencials inversors.
Un programa d’incubació també et proporcionarà eines adequades per treballar en totes les àrees fonamentals del teu negoci (tècnica, comercial, màrqueting, gerencial, …). Habitualment els emprenedors se cenyeixin a la seva àrea d’especialització i descuiden les àrees amb què se senten menys còmodes.
2. Validació de mercat:
La incubació ofereix molta flexibilitat per provar el teu servei o producte. T’ajudarà a provar la viabilitat del teu negoci. Estaràs definint les teves hipòtesis, desenvolupant i provant el teu MVP o prototip i descobrint moltes realitats dels clients per trobar l’ajust del teu producte o servei al mercat.
Tot i que la incubació no és una tasca fàcil, és important veure el procés com una experiència d’aprenentatge. El component “assaig i error” d’un programa d’incubació pot portar-te a descobrir que el teu negoci no és viable, però també et pot portar a trobar un altre mitjà o forma d’assolir el teu objectiu. O potser, fins i tot, hauràs d’aturar-te i començar des de zero amb alguna alternativa, “pivotant” el teu model de negoci o fent canvis en el teu producte o servei. De qualsevol manera, hauràs après dels teus errors abans de fer inversions rellevants pel llançament al mercat.
A Creacció donem suport a emprenedors en etapes inicials pel desenvolupament econòmic del territori a través de programes d’innovació i emprenedoria.
Per obtenir més informació sobre com ho fem, demana’ns assessorament personalitzat aquí