“La pandèmia ha mostrat la importància de la col·laboració entre les empreses”

La logística de les empreses ha rebut un fort impacte arran de la Covid19.

Sergi Tomás, Director General de l’empresa de logística integral Nordlogway (amb instal·lacions a Manlleu, Torelló i Santa Perpètua de la Mogoda) ha col·laborat, juntament amb Creacció, en el suport i l’assessorament a empreses del territori per fer front als nous reptes en aquest àmbit.

-Quin impacte ha tingut la Covid19 al sector de la logística a Osona?

La pandèmia ha posat de manifest la importància de la col·laboració entre les empreses en situacions de màxima complexitat, on el risc d’aturar la cadena de subministrament és molt alt. A Osona, durant les primeres setmanes de confinament vam haver d’implementar, per a clients en sectors no essencials, serveis complementaris per poder garantir la preparació de comandes i la distribució dels seus productes davant l’estat d’alarma decretat i el tancament dels seus centres productius.

-La Covid ha obert els ulls a negocis i empreses respecte el valor que els pot aportar treballar bé la seva logística?

Sens dubte. La Covid ha sensibilitzat les empreses respecte la necessitat de comptar amb una bona definició logística dins la seva cadena de valor per atenuar el risc del negoci en situacions com la que vivim, on el subministrament de matèria primera a les seves plantes i la distribució dels seus productes es poden veure afectades. Aquesta reflexió, impulsada en la meva opinió pel canvi generacional que s’està produint en les posicions de responsabilitat de les empreses de la comarca, empeny els empresaris a centrar la seva dedicació i recursos en el seu core business, i a confiar el disseny i l’execució logística en mans d’experts en la matèria. La logística és estratègica i, com a tal, l’atenció que requereix és màxima.

-La coneguda com a “última milla”, la gestió del lliurament de mercaderies a l’última fase del trajecte, és una oportunitat?

La tendència creixent del comerç electrònic els darrers anys ha posat de relleu aquesta darrera etapa de la cadena logística. Evidentment, donada l’alta visibilitat que ofereix al client final o consumidor, esdevé clau en la valoració global del servei i com a tal pot ser una oportunitat de fidelització dels clients si està ben gestionada o, contràriament, un motiu de pèrdua de vendes. La definició d’una bona xarxa de distribució – tipologies de transport i nodes de distribució adequats pel producte i pel nivell de servei esperat- permet diferenciar el producte i la marca d’altres opcions menys estructurades.

-Vostè ha treballat com a expert acompanyant l’activació del lliurament del servei a domicili a Vic Comerç que realitzen dues entitats socials: Osonament o ADFO. Què en destacaria com a experiència i aprenentatges?

Més enllà del propi encert de posar en marxa una iniciativa com “T’ho portem a casa”, destaco com a factor clau la col·laboració dels àmbits públic i privat, així com el seu caràcter social.

Crec que és fonamental accentuar aquesta col·laboració entre les administracions i les empreses, com a motor de progrés i millora de la competitivitat del territori.

-Què recomanaria a les persones que tenen un negoci i volen millorar els seus processos logístics?

L’assessorament d’especialistes logístics que analitzin en detall la seva proposta de valor i la solució logística més adequada, per a la competitivitat del negoci.

La millora dels processos logístics es pot fer de diferents maneres. Més enllà de l’habitual externalització, on l’operador logístic gestiona a les seves instal·lacions els serveis logístics del client, també hi ha d’altres serveis com els in-house, on la gestió de l’operador es realitza dins les instal·lacions del client. Els models futurs de la logística passen per uns nivells d’externalització i d’integració més avançats.

 

Llegir article a osona.com

Llegir article al 9 nou

16 d'octubre de 2020