Una cinquantena de persones, majoritàriament dones, es van aplegar al Vit de Vic per assistir a la primera edició de la Trobada Dona i Empresa, una jornada de debat per despertar l’emprenedoria femenina a la comarca d’Osona. S’ha encetat per generar un treball en xarxa i facilitar un espai per donar visibilitat a dones que treballen en l’àmbit empresarial, sovint amb perfil directiu.
L’activitat central va ser una taula rodona amb la participació de perfils de dones que estan al capdavant de diverses empreses i institucions. Es va comptar amb la presència d’Inka Guixà, directora general de La Farga, Andrea Carandell, Chief Executive Officer de Novatilu; Mireia Franch, sòcia de Sambucus i Elisabet Freixa, consultora i coach en desenvolupament de persones i organitzacions. Com a moderadora, hi va participar Muntsa Vilalta, directora general de Comerç de la Generalitat de Catalunya. Entre les qüestions que van sorgir la idea que les quotes “són necessàries”, encara que les participants reconeixien que “anys enrere” pensaven que no eren una bona opció. Hi va haver consens sobre el fet que “s’ha de reforçar l’autoestima de les dones, fer que tinguin més atreviment sense deixar de ser exigents i sense caure en patrons masculinitzats”. Es va apostar per “fugir del victimisme” i “avançar com a col·lectiu” en qüestions com “la modernització del món empresarial pel que fa als horaris laborals”. I en fer-ho sempre “de manera conjunta amb els homes”.
Dades sobre dones emprenedores, una mica de llum
En el marc de la jornada es va presentar l’estudi: “El retrat de les dones emprenedores a Barcelona”, a càrrec de la professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVIC-UCC Anna Sabata-Aliberch i la investigadora externa Patrícia Illa. Encarregat per Barcelona Activa, aquest treball va aportar llum sobre un segment econòmic del qual “no se’n tenen dades i per tant no genera problemes i no se’n fan polítiques”, tal com va remarcar Anna Sabata. Algunes de les conclusions són que “les dones suposen el 33% de l’empresariat català” i “el percentatge va disminuint amb l’edat”. En l’àmbit emprenedor, “estan més formades però tenen més inseguretats i manca de referents de lideratge”. El 60% opten per donar-se d’alta com a autònomes però “molt poques constitueixen societats mercantils o tenen treballadors”. Pel que fa als motius per emprendre, el 35,8% ho fan per “oportunitat”, enfront del 64% dels homes, i el 31% per “necessitat”, en contrast amb el 14% dels emprenedors masculins.
La presentació de l’acte va anar a càrrec de la segona tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Vic, Susagna Roura, i de la presidenta del Consell Empresarial d’Osona, Lurdes Baulenas. La cloenda la va fer Joan Turró, conseller delegat de Creacció i director general de la FUBalmes. La primera Trobada Dona i Empresa estava organitzada per l’Ajuntament de Vic, el Consell Empresarial d’Osona, la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic, la delegació d’Osona de la Cambra de Comerç i Creacció. Es va comptar amb la col·laboració de Vic-Dones.