“Osona té molt potencial. Hem de potenciar-la com a hub logístic a nivell espanyol i europeu”
Diverses empreses, autònoms i entitats vinculades al sector del transport d’Osona s’han organitzat en forma de grup motor de treball per definir els principals reptes que cal encarar, especialment després de l’impacte de la Covid19.
La iniciativa, liderada per la Mancomunitat La Plana, ha sorgit arran d’una anàlisi que va portar a terme la Mancomunitat el 2019. Les entrevistes amb diferents empreses i agents vinculats al transport van posar de manifest la necessitat d’aprofundir en una anàlisi conjunta del sector per definir els reptes de futur.
Al grup motor del transport hi participen: 10 empreses d’Osona, l’Institut de Vic (que imparteix el grau mitjà de conducció de vehicles de transport), i representants de Creacció, el CEDO i la Cambra d’Osona.
Aloma Terradellas, tècnica de promoció local de la Mancomunitat La Plana afirma que esperen que més empreses se sumin a la iniciativa: “Estem oberts a la participació de totes les empreses i autònoms del sector d’Osona”. El grup ha mantingut els treballs durant la pandèmia per analitzar-ne l’impacte i les oportunitats que es puguin generar.
Esteve Ferrer, de Transports Frigorífics Esteve i membre del grup motor, explica que l’impacte de la Covid-19 a l’hostaleria i el turisme els ha afectat, però que en canvi “s’ha incrementat el transport en sectors com els supermercats i la indústria càrnica, cosa que ha compensat la balança”.
Per la seva banda, Lluís Codina, gerent de Transports Codina i també membre del grup, es mostra convençut que “amb el bon saber fer de tots (ciutadans i polítics), espero que la salut i l’activitat socioeconòmica torni a recuperar-se. Ara bé, cal que fem els deures avui i no trivialitzem la gravetat d’aquesta malaltia”. Codina afegeix que “Osona té un potencial econòmic molt important, basat sobretot en els sectors primari i secundari. Per tancar el cercle, caldria potenciar el sector logístic que aporta una flexibilitat de costos als dos primers i consolida l’economia de la zona. Cal que les institucions ens ajudin a posicionar-nos com a hub logístic espanyol i europeu”.
Esteve Ferrer apunta que una altra línia de treball necessària és aconseguir “netejar la mala imatge que s’ha donat al sector, malgrat ser imprescindible, i fer que la professió sigui més atractiva per a l’opinió pública”.
Lluís Codina hi coincideix: “El transportista és l’últim de la cadena de subministrament. Sovint ens responsabilitzen de gran part de la qualitat de tot el procés. Ens sentim mal tractats en temes de temps d’espera injustificats , reclamacions, restriccions laborals inexistents en altres sectors, competència deslleial, etc”. Codina encara el futur “enfocant els esforços en ampliar els serveis, la digitalització, la qualitat, i en augmentar la visibilitat i la sostenibilitat de l’empresa”.
Per la seva banda, Esteve Ferrer assenyala que de cara a futur que “s’hauria d’incidir en la incorporació de joves com a conductors. Amb el nou Decret del grau mig de conducció de vehicles i l’empresa privada, necessitem la col·laboració de les institucions per tal de portar a terme les contractacions i reduir el cost de l’aprenentatge. Ens cal un hub logístic, unes bones instal·lacions, bons camions i l’última tecnologia, però això no servirà de res si no tenim els xofers”.