Reforçar les xarxes socials, activar un canal de venda online o formació digital als agricultors i ramaders, algunes de les propostes dels estudiants de batxillerat que han participat al projecte Repte Empresa
Més de trenta alumnes de batxillerat de la Salle de Manlleu i el Col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic han participat al projecte Repte Empresa, en el marc del programa Empresa i Formació, promogut per Creacció, amb el suport del Departament d’Empresa i Treball. Hi han presentat vuit projectes/solucions al repte que en el seu moment els va plantejar una empresa de la comarca, en aquest cas, la Cooperativa Plana de Vic, referent del sector agroalimentari.
La iniciativa va començar l’octubre del 2022, amb el repte llançat per l’empresa osonenca. Jordi Sucarrats, director de recursos humans de la cooperativa, va encoratjar els joves a presentar solucions en el següent marc: “Proposa innovacions i noves línies de serveis o productes que la Cooperativa Plana de Vic pugui oferir als seus socis ramaders, tenint en compte aspectes com la sostenibilitat, la transició verda i la digitalització”.
A aquest repte s’hi van sumar algunes directrius a tenir en compte i que formen part del context actual de l’empresa, com ara la manca de relleu generacional i de talent jove que es vulgui dedicar al sector agroalimentari.
Les solucions presentades pels alumnes han estat molt imaginatives. Destaquen, entre d’altres, la proposta de reforçar les xarxes socials per donar a conèixer la cooperativa, activar un canal de venda online per potenciar les vendes de l’agrobotiga, proporcionar formacions als agricultors i ramaders socis sobre tecnologies i eines digitals que puguin facilitar i eficientar el seu dia a dia, potenciar la certificació d’Especialitat Tradicional Garantida (ETG) d’alguns dels seus productes, sensibilitzar els joves sobre les potencialitats del sector agroramader mitjançant visites a la cooperativa i granges associades i impulsar la producció d’energia de biogàs a partir d’una planta generadora que aprofiti els aliments no comerciables, els purins i les aigües residuals.
L’itinerari del repte
Creacció va treballar, conjuntament amb els dos centres adherits, un itinerari per treballar de manera adequada el desenvolupament del repte mitjançant la metodologia Lean Startup. Alhora, es va activar una guia d’eines relacionades amb aquesta metodologia.
El programa es va iniciar amb una visita a la cooperativa, on es va situar els alumnes, organitzats en grups de quatre o cinc persones, en l’activitat de l’empresa, el mercat i el repte plantejat.
Durant el primer trimestre de 2023, els equips van desenvolupar el seu projecte per resoldre el repte en base a la guia d’eines d’emprenedoria facilitada i en el marc de l’assignatura “Empresa i emprenedoria”. A més, van participar en diversos tallers impulsats pel servei d’emprenedoria de Creacció al voltant de la creativitat i com contrastar la hipòtesi, elaborar la proposta de valor i comunicar.
El passat dimecres, 24 de maig, en una jornada celebrada a la seu de Creacció, els equips van presentar els vuit projectes davant un tribunal format per Jordi Sucarrats; Pep Vall, director comercial de la cooperativa; i representants del servei d’emprenedoria de Creacció.
La Cooperativa Plana de Vic va prendre nota de totes les solucions presentades pels alumnes i les estudiarà per si algunes es poden aplicar.