L’Oficina Tècnica de l’R3, la intermobilitat i la taula de mobilitat, reptes per aquesta legislatura.
La mobilitat del futur és un dels projectes estratègics de la comarca, emmarcat en el manifest “Osona, reptes de futur”, signat el març de 2022. La mobilitat és un factor determinant en el dia a dia de les persones a Osona i condiciona les oportunitats formatives, laborals, d’accés als serveis, de qualitat de vida…
És per això que des de l’administració pública i la societat civil s’ha fet una aposta conjunta per la mobilitat i s’han prioritzat algunes actuacions per aconseguir millorar-la de forma sostenible.
D’on venim?
Osona és una comarca on la majoria de desplaçaments són interns. Un estudi, realitzat per l‘Observatori Socioeconòmic d’Osona, conclou que més de la meitat dels desplaçaments diaris que es fan a la comarca son en transport privat. En canvi, els que es fan en transport públic només suposen un 4,8% del total, resultat del desconeixement d’oferta i de les males combinacions d’horaris i freqüències.
Estudi de la mobilitat d’Osona
En aquest marc, el Consell Comarcal d’Osona, en aquesta legislatura ha creat la conselleria de mobilitat, liderada per Arnau Basco, la qual es marca tres grans reptes:
- L‘Oficina Tècnica de l’R3, creada el novembre del 2021 amb la voluntat d’avançar en la interlocució amb els diversos agents del sector ferroviari i en la generació de consensos al territori. Actualment es continua treballant, fent el seguiment de les obres de desdoblament de l’R3 i realitzant estudis de les estacions i traçats d’Osona.
- La intermobilitat, per millorar la connexió entre entorns rurals i urbans. Alineat amb aquest objectiu, Osona disposa d’una nova eina ja que des de fa uns mesos, la comarca lidera Beyond the Urban, una xarxa del programa internacional URBACT, en la que hi participen 10 municipis i regions de nou països europeus.
L’objectiu d’aquesta xarxa, que s’allargarà dos anys i mig, passa per desenvolupar plans integrals de mobilitat entre les zones rurals i els centres urbans de les ciutats i territoris participants.
En aquest context, hi ha la voluntat de preparar una diagnosi del transport d’Osona per explicar les necessitats del territori des del mateix territori. L’any 2028 s’acaben les actuals concessions de transport interurbà per carretera que depenen de la Generalitat de Catalunya, i per això es vol presentar l’estudi conjunt abans no s’adjudiquin les noves titularitats.
Coneix més sobre ‘Beyond the Urban’
- La redefinició de la Taula de mobilitat d’Osona, comptant amb les entitats impulsores per definir una metodologia de treball clara pels mesos vinents.
Vic i Manlleu
Des d’una perspectiva local, l’Ajuntament de Vic destaca el repte pendent que vol abordar; la millora de la mobilitat amb els polígons de la ciutat. Per la seva banda, Manlleu apunta la necessitat d’eliminar el trànsit pesat pel mig del poble i la voluntat d’esdevenir una smart city.