El comitè de seguretat i salut, creat en el marc de la pandèmia, pretén englobar sota el mateix paraigües les principals inquietuds del sector i explora la creació d’un projecte a nivell comarcal que arribi al conjunt d’empreses osonenques
El comitè de seguretat i salut per a empreses d’Osona, constituït durant la pandèmia per compartir bones pràctiques en aquests dos camps, ha fet un pas més enllà i ha marcat el seu principal objectiu llarg termini: millorar la cultura de la prevenció laboral de les empreses de la comarca. Tot, englobat en un lema que no deixa dubtes: “Osona, sinistralitat laboral zero”.
L’enfocament de la tasca que s’ha de portar a terme a partir d’ara es va consensuar el divendres 20 de gener, en una nova sessió del comitè que es va celebrar a l’edifici del Sucre de Vic. A la trobada hi van assistir una quinzena de persones, amb representants de la UVic i Creacció, i d’empreses osonenques.
Els participants van coincidir en que la raó de ser del comitè passava per reduir la sinistralitat laboral a través d’una bona prevenció i millorar la salut dels treballadors a Osona. En aquest marc, a la reunió es van detectar algunes carències, com la dificultat per una comunicació ràpida i fluida a nivell comarcal, el retard i la complexitat d’accés a noves normatives, la necessitat de treball amb grups multidisciplinaris o una dinàmica molt més pràctica en compartir decisions, en casos com un accident.
Per millorar totes aquestes deficiències, algunes empreses van proposar la creació d’una pàgina web, que podria fer de paraigües de totes aquestes inquietuds i on es podria compartir i millorar la informació. El comitè ha decidit explorar aquesta possibilitat i, de moment, s’ha enviat un formulari als participants on se’ls pregunta sobre la creació d’aquesta eina digital, el format que hauria de tenir i com s’hauria de gestionar, entre d’altres qüestions.
El tema es tornarà a debatre en la propera reunió de la taula de tècnics de prevenció laboral, que es tornarà a reunir el mes de març.
Fills de la pandèmia
El comitè d’empresa i salut es va crear en el marc de la pandèmia. Un cop la Covid va passar a un segon pla, les empreses participants van decidir donar-li continuïtat per compartir programes i accions de manera col·laborativa.
L’objectiu passa per compartir bones pràctiques vinculades a impulsar la cultura de la prevenció, programes per promoure la salut i els bons hàbits i la implicació i empoderament de totes les persones i equips de les empreses. Les empreses que s’hi vulguin afegir, només cal que contactin amb l’àrea d’empreses de Creacció.
Podeu ampliar la informació de les bones pràctiques que s’han compartit durant aquests mesos, accedint a les fitxes de la trobada, que trobareu a sota. Allà s’hi expliquen les diverses accions que s’han portat a terme i s’hi analitzen les aportacions que ha suposat per a les empreses i els treballadors, i els elements crítics i claus per a la seva implantació.
Fisioterapeutes benvinguts
A l’última sessió, Bon Preu va compartir amb els presents el resultat del seu “Projecte lesió 0”, que va presentar a l’anterior trobada i que inclou la implantació d’un fisioterapeuta laboral permanent a la seva plataforma logística.
L’empresa es va mostrar molt satisfeta amb les xifres obtingudes: l’absentisme laboral en el col·lectiu de treballadors que han acceptat el projecte s’ha reduït en 1,08 punts, mentre que en els que l’han rebutjant ha augmentat en 1,69. Una diferència significativa de 2,77 punts.
A més, els usuaris s’han mostrat molt satisfets amb el servei, amb una puntuació de 9,78 de mitjana sobre 10. El tracte de la professional i la voluntat de mantenir el servei, amb 9,98 punts, han obtingut les puntuacions més altes del qüestionari.
Bon Preu ha decidit mantenir el programa sis mesos més i fins i tot ampliar-lo en d’altres col·lectius, com toreros, taxistes, mossos de reciclatges o d’obradors i preparadors d’automatismes secs.
Míriam Torres, decana de la Facultad de Ciencias de la Salud y del Bienestar de la UVic-UCC, que també era present a la sessió, va oferir a les empreses la possibilitat d’acollir estudiants en pràctiques, en àmbits com la nutrició, activitat física i esport, fisioteràpia o psicologia.
El comitè va acordar que s’exploraria aquesta opció, en el marc de la qual es podrien compartir tutors i alumnes en diverses empreses i horaris.
Activitat física sota control
La segona presentació de la sessió va anar a càrrec d’Anna Codina, que va explicar un projecte de recerca per conèixer al detall l’activitat física global dels treballadors. La proposta forma part d’una beca predoctoral de la UVic-UCC i no té cap cost per a les empreses que hi vulguin participar.
El sistema consisteix en la col·locació d’un dispositiu a la cama d’un treballador durant set dies, inclòs el cap de setmana. L’aparell detecta tota l’activitat física d’aquesta persona: les hores que està descansant, dormint, estirat en repòs, assegut, a peu dret sense moviment, caminant o fent esport. A més, registra el nombre de passes que es fan, les flexions o l’exigència física.
Els resultats obtinguts, ampliat en d’altres treballadors d’un col·lectiu específic, ja sigui per la tasca que realitzen o per l’edat i el sexe, permet elaborar una diagnosi per dissenyar programes d’activitat física laboral o altres propostes per tal de reduir el risc de lesions a la feina. El programa inclou un formulari amb dades addicionals de l’individu, com la dieta o el consum d’alcohol i tabac.
Visualitza aquí la fitxa de seguretat i salut amb el resum de l’última sessió