Quatre flaixos de l’EdgeDay: “Estem molt a prop d’una IA amb capacitat de raonament”

El VIT Vic i el centre firal El Sucre van acollir aquest dijous, 28 de novembre, una nova edició de l’EdgeDay. Molt moviment durant tot el dia, amb un programa molt complert i bona afluència a totes les ponències.

L’Edge Day posa el focus en aquells àmbits en els que la tecnologia està transformant negocis i activitats relacionades amb el món digital, el marketing i la creació de continguts. I ho fa dissenyant un panell de professionals que comparteixen en primera persona com aborden aquestes transformacions en els seus negocis i professions.
Algunes d’aquestes apostes i innovacions es convertiran en noves solucions per a les empreses, nous models de negoci per a l’emprenedoria tecnològica i nous camins per a l’àmbit creatiu.

Els assistents hi van trobar espais per parlar de marketing digital, nous productes basats en IA, negocis online, dades analítiques en temps real, IA i creativitat i la nova publicitat que ve. I sobretot, un munt de persones interessants, dins i fora de l’escenari.

Us deixem amb algunes de les reflexions més interessants que es van poder escoltar al llarg de la jornada. És només un breu resum (Fotos: David Tangarife).

Marketing digital desencadenat
Amb Aleix Perdigó i Andrea Piñera

L’Aleix ha estat director de continguts digitals a Edelman, director de continguts de PlayGround, responsable d’innovació a Apple Tree i responsable de branded content de El Nacional.cat. Darrerament ha reorientat la seva carrera professional i especialitzat en la creació de contingut amb IA, especialment imatge i vídeo, entrant a formar part de l’equip de Lavinia.

L’Andrea és analista de marketing especialitzada en adquisició. Es dedica a analitzar dades per comprendre com se senten els usuaris i per què es comporten com es comporten. Té una llarga experiència en una de les indústries que millor dominen l’ecosistema digital, la dels videojocs al mòbil.

Aleix: “Les agències de màrqueting no tenen perquè conèixer totes les potencialitats de la IA generativa audiovisual. Aniran sortint actors especialitzats.”

Aleix: “En una estratègia de marketing digital, el primer que s’ha de fer és crear contingut que generi vincles amb la teva comunitat. Un contingut que sigui honest.”

Andrea: “Tu pagues per impressions. Per això limitem les impressions a qui ens interessa.”

Andrea: “Com a societat, èticament, hem de començar a construir què acceptarem i què no de la IA.”

Vendre serveis i productes basats en IA
Amb David Perálvarez, Eudald Camprubí i Alan Fusté

En David és desenvolupador independent amb una àmplia experiència impulsant projectes propis com Alotuyo, Remoto, Jobsiker i Menosimpuestos. Actualment, explora la integració d’eines d’IA per desenvolupar nous productes i serveis.

L’Eudald és cofundador de Nuclia, una jove empresa que treballa amb l’anomenat RAG, una tècnica d’actualitat que refina i millora les respostes dels LLM’s adaptats a les empreses. Optimitzen la indexació de grans volums de dades i documents per a grans models de llenguatge (LLM’s) i sistemes d’informació basats en IA.

L’Alan és CEO d’Adaptical, una startup que explora aplicacions de la IA a l’educació. Creen experiències personalitzades d’aprenentatge en la forma d’un assistent a la creació i avaluació de materials i estan desenvolupant un sistema d’orientació acadèmica personalitzat per a estudiants.

Eudald: “L’adopció de la IA dins les empreses és molt lent, té tres grans problemes, dos dels quals de factors humans: els departaments legals de les empreses tenen una disfunció absoluta amb el que hi ha tecnològicament i les normatives, no entenen com van les dades; i els humans no saben formular les preguntes correctes i de qualitat a la IA, s’ha de ser molt concret, requereix educació. I el tercer problema és que la tecnologia avança tan ràpid que és molt difícil mantenir-se al dia.”

Eudald: “Estem molt a prop d’una intel·ligència artificial sense consciència però amb capacitat de raonament.”

Alan:”Un dels punts clau que has d’assumir quan treballes amb IA és que hi ha un risc d’error.”

Alan: “Com a societat, què volem que faci la IA? No què pot arribar a fer. Igual és diferent a diferents parts del món.”

Convertir qualsevol cosa en un negoci online
Amb Joan Boluda

En Joan ho ha fet gairebé tot al món dels negocis online i és un referent del marketing digital del país. És un emprenedor incombustible i consultor de marketing online, professor a ESADE, autor del llibre “En cien años todos muertos”, creador de l’acadèmia online Boluda.com i podcaster.

“Cal escoltar el que demanen els clients per detectar les seves necessitats i adaptar-se. És un procés natural.”

“La gràcia de l’economia d’escala és que tens un volum tan gran de clients que et permet oferir un preu imbatible.”

“Els emprenedors haurien de fer una DAFO cada any, tant del sector com d’ells mateixos.”

“Si hi ha un actiu que tota empresa hauria de tenir és una comunitat. Et dona un poder molt gran a l’hora de validar projectes o idees de negoci.”

“Gràcies al context digital, hem arribat a un punt que és més barat provar un producte que fer un estudi de mercat.”

“Tot el que té valor es pot monetitzar. Però has de saber qui és el teu públic objectiu i a qui has de cobrar.”

La nova publicitat
Amb Carles Gómez i Natalia Carranza, de Fuego Camina Conmigo

En Carles és un professional destacat en creativitat i comunicació, actual director creatiu de Fuego Camina Conmigo. La seva visió innovadora i capacitat per crear narratives adaptades als nous temps han posicionat l’agència com un referent en el sector.

Llicenciada en Periodisme i Postgraduada a Branded Content, la Natalia és qui defineix les estratègies de marca i comunicació per a Estrella Damm, Casa Tarradellas, Popitas… a Fuego Camina Conmigo. També és editora en cap de la plataforma de coneixement digital i innovació per a marques Now New Next.

Natalia: “L’únic que no ha canviat és l’objectiu de les marques: ser rellevants per a les persones.”

Natalia. “Un nou mitjà no és mai només un mitjà, canvia la manera com percebem els missatges i ens relacionem amb el món.”

Natalia: “Un canvi que genera i difon noves idees i hàbits provoca tensions, barreja cultures, aïlla grups.”

Carles. “El problema és que el que és efímer no val res. Per això molta gent ha començat a buscar coses que perdurin.”

Carles: “Estem donant a les marques un punt de vista i uns codis inspirant-nos en el que la cultura digital ens ha aportat.”

Processant dades en temps real
Amb Jordi Vilaseca

En Jordi és un desenvolupador backend amb una sòlida experiència en el processament de dades en temps real. Ha treballat principalment en streaming i aplicacions impulsades per esdeveniments amb un alt rendiment de dades, centrant-se específicament en la transformació, l’emmagatzematge i la recuperació de dades.

“El processament real és molt més potent i permet fer més coses que el processament en lots, però és molt més complex. I no sempre es necessita.”

“Actualment podem processar 150.000 dades per segon, en temps real.”

“Nosaltres treballem amb dues eines amb codi obert: Flink, que processa la dada, i ClickHouse, que la llegeix.”

IA a l’àmbit creatiu professional
Amb Hugo Barbera

L’Hugo és un guardonat director d’art amb 16 anys d’experiència en publicitat i moda. Ara fusiona la creativitat amb el disseny d’IA. És cofundador de HumAIn, ha liderat projectes com el Vogue Magazine Cover (2022) i assessora clients que exploren l’ús de la IA. El seu treball ha estat exhibit a Milà i Nova York.

“Hi ha fotos que és molt més barat fer-les que no pas encomanar-me-les a mi per a què les faci amb IA.”

“Un músic fent servir la IA sempre farà millor música que algú que no és music.”

“Totes les IA han estat entrenades il·legalment.”

“Les mentides, el deep fake, els robatoris de cara o de veus, haurien d’estar penats amb contundència perquè la gent no ho fes. Es l’única manera de solucionar-ho.”

2 de desembre de 2024