Què esperen les empreses dels joves que venen a buscar feina?

El Girafeina Osona acull enguany, com a novetat, dues taules rodones. Una, amb responsables de recursos humans de grans empreses de la comarca, i l’altre, amb casos d’èxit entre joves i empreses, en un camí que comença a la formació professional.

Il·lusió, interès, frescor, responsabilitat, adaptació… Són algunes de les capacitats que les empreses valoren en els joves que els venen a demanar feina. A manca d’experiència, els joves han de mostrar altres aptituds i han de ser flexibles i adaptables a un entorn nou en el que se’ls exigirà implicació.

Tot plegat s’ha parlat en una taula rodona al Girafeina Osona, la fira d’ocupació que promou la inserció laboral dels professionals de la comarca i que s’ha celebrat aquest dimecres 8 de maig al recinte firal d’El Sucre. Hi han participat quatre responsables de recursos humans de grans empreses de la comarca, que s’han dirigit als joves per explicar-los quins elements han de tenir en compte a l’hora d’anar a buscar feina.

“Esperem sobretot il·lusió i interès per aprendre”, deia Soledad López, directora de persones del Consorci Hospitalari de Vic, en unes declaracions que recull El 9 Nou. “No ens agrada que arribeu i ens demaneu a què ens dediquem. Valorem un coneixement previ del territori i és important la vostra capacitat d’adaptació”, apuntava Dani Pérez, director de recursos humans de La Farga. Eugeni Baqué, director de persones de Seidor, afegia que en cas d’una empresa de serveis com la seva, valoren que “els joves aportin frescor, davant uns canvis d’hàbits que les empreses han de fer”, tenint en compte que els joves “no canviaran”. I instava els presents a ser confidents i fer una passa al davant: “També valorem que sigueu confiables, que assumiu responsabilitats amb la feina i amb vosaltres mateixos. Sou molt joves, aprofiteu-ho per agafar experiència i tenir el millor currículum”.

Un escull per als joves a l’hora d’anar buscar feina és la poca experiència en el mercat de treball. Les empreses ho saben i per això els hi reclamen altres coses. En aquest context, els joves hi han de posar un esforç sobreafegit, tal com adverteix Jordi Burgès, people business de Girbau: “Les empreses hem de canviar per vosaltres, però vosaltres us heu d’adaptar a tots els canvis que estem tenint i amb això partiu amb avantatge perquè entre els més grans l’adaptació al canvi és menor, i ho heu d’aprofitar”.

Tres casos d’èxit

En un altre taula rodona del Girafeina Osona, “Tot comença amb un match; casos d’èxit entre joves i empreses”, els assistents han pogut conèixer i compartir experiències d’itineraris de formació professional a través de les trajectòries de tres joves. 

Un d’ells era Kelly Asare, que ha realitzat FP ocupacional a l’escola Albir i que treballa a la secció de manteniment a la UVic. El segon, Manpreet Kaur, que ha cursat un itinerari d’FP de grau mig i dos graus superiors i que en l’actualitat treballa a Estfred. I l’últim que ha explicat la seva trajectòria ha estat Bernat Santanach, que ha realitzat un itinerari d’FP encadenant un batxillerat i un cicle formatiu de grau superior i que treballa a Costertec. La sessió ha estat dinamitzada per Jordi Valldeoriola, director de l’escola Albir.

El Girafeina Osona, de rècord

La segona edició de Girafeina Osona ha assolit enguany xifres de rècord. En total, 1.576 persones han passat pel certamen per prendre part d’una cita que ha comptat amb la participació de més de 60 empreses, les quals han ofert 704 ofertes de feina i han realitzat 1.711 entrevistes de feina.

La fira, que ha comptat amb una àmplia heterogeneïtat d’empreses del territori, ha permès que els professionals de la comarca poguessin establir entrevistes de feina i conèixer de primera mà l’oferta laboral que hi ha actualment al territori.

L’edició d’aquest 2024 ha comptat amb fins a cincs espais diferents dedicats a facilitar i incentivar el desenvolupament professional. Un primer espai que ha integrat a totes les empreses qui han ofert llocs de feina; un segon, dedicat a l’orientació, oposicions i autoocupació; un altre liderat pels centres formació ocupacional amb el propòsit de visibilitzar i demostrar in situ diferents sortides professionals; un quart, format per entitats del tercer sector i per sindicats per informar sobre la importància de la inserció laboral de persones amb problemes de salut mental; i un cinquè com a altaveu d’experiències professionals liderades per joves de la comarca.

En concret, aquest darrer escenari, novetat d’enguany i en el que hi ha col·laborat Creacció, ha comptat amb les dues taules rodones que us hem explicat i que han permès conèixer de prop l’experiència amb la formació professional des de diferents punts de vista. Creacció també ha participat a l’àrea d’ofertes laborals, amb una taula d’emprenedoria i una altra de Translog Osona, l’associació d’empreses de transport i logística de la ccomarca.

Girafeina Osona està coorganitzada per la Cambra de Comerç de Barcelona a Osona, l’Ajuntament de Vic i el Consell Comarcal d’Osona i compta amb el suport del Programa Integral de Qualificació i Ocupació (PICE) engegat per la Cambra d’Espanya, gestionat per la Cambra de Comerç de Barcelona i cofinançat pel Sistema Nacional de Garantia Juvenil i la Unió Europea a través del Fons Social Europeu.

19 de maig de 2024