Start-Up Catalonia a la Catalunya Central: Entrevista a Josep Dosta, soci fundador de Woodys Barcelona

Ulleres + Moda + Fusta = Woodys Barcelona

Woodys Barcelona és una start-up que forma part del Pla Embarca de Start-Up Catalonia a la Catalunya Central. Woodys Barcelona és una marca d’ulleres amb fusta, ubicada a Vic, que en només un any i 10 mesos ja està present a més de 30 països i factura prop del milió d’euros.

Start-Up Catalonia és el soci de creixement de les start-ups catalanes. Et proposa l’acompanyament expert en les primeres etapes de vida amb un equip d’experts (emprenedors d’èxit, assessors especialitzats, mentors) i amb la intenció d’afavorir i fer créixer les start-ups seleccionades a través de dos plans: el Pla Embarca i el Pla Esprint.

1. En poc temps heu venut moltes Woodys? Quin és el secret?

En poques paraules: un producte diferent, una bona xarxa comercial, donar facilitats al client final i un bon servei al distribuïdor.

2. No estava tot inventat en el món de les ulleres?

D’ulleres de fusta ja n’hi havia al Nord d’Itàlia, a Àustria o a Suïssa, però eren, segons el meu criteri, excessivament cares. Tampoc no han procurat desenvolupar la manera de fer-les més econòmiques.

3. Aquest és el valor diferencial de Woodys?

Un d’ells. Fem unes ulleres també molt xules i molt més assequibles de preu. Però l’estructura també és més lleugera que una d’acetat, feta amb materials reciclats i floten a l’aigua.

4. Materials reciclats, però només de fusta?

Vàrem començar només fent ulleres de fusta i de materials reciclats d’skates. Ara estem fent també combinacions de materials, utilitzem acetats biodegradables, acer inoxidable reciclats. Toquem diferents materials, però tots ells reciclats, respectant el medi ambient. De totes maneres, no ho venem com un producte ecològic. Fem moda.

5. Sempre hi ha fusta, però?

Que no falti la fusta! (riu). Acetat amb fusta, acer inoxidable amb fusta, totes senceres de fusta.

6. Ser ràpids i flexibles és important en el món de la moda?

Si no vas ràpid i no evoluciones ràpid, et mors. Evoluciona molt ràpid la moda, les tendències, els materials, les formes… tot. Quan treus una col•lecció ja has de pensar en la de l’any vinent, pensar en colors de tendència, formes.

7. Quan vàreu néixer, ja pensàveu a vendre arreu del món o una cosa ha vingut després de l’altra?

Quan vàrem néixer no pensàvem ni a vendre a Espanya, la veritat, ja que era un moment de crisi on aquí la gent estava preocupada i no es treia els diners de la butxaca. Pensàvem en el nord d’Europa on no hi havia tanta crisi, però vàrem conèixer comercials molt bons a Espanya, el producte agradava, molts famosos les portaven. Això va crear molta demanda… i, al final, també vàrem sortir a Espanya. Tot i que el 80% de la facturació és a fora.

8. Com ho feu perquè aquests famosos es posin les Woodys?

Alguns se les han comprat, d’altres els hi hem regalat. El cas de l’Andreu Buenafuente, per exemple, vàrem veure que portava les ulleres Woodys al programa que presentava i s’havia fet selfies portant-les.

9. Tu, Josep, ets molt jove, però el món de l’empresa l’has viscut de prop, oi?

Sí, jo ja des de petit. Els meus avis ja tenien empresa, els meus pares també. Ho he mamat sempre. De petit ja tenia clar que volia tenir una marca. Inicialment pensava de roba, però al final les ulleres han guanyat la partida!

10. Has traslladat la teva personalitat a les ulleres que fabriqueu?

A algunes sí, a d’altres no tant. Si fos per mi, les faria molt extremades i potser serien difícils de vendre. Algunes ja són així, però no totes. Sí que hi posem molt de color. Si a mi no m’agraden gens i no encaixen, no les fabriquem.

11. Què busqueu i què heu trobat a Start-up Catalonia?

Buscàvem noves opinions i hem trobat molts consells i noves visions. Genial!

12. Què voleu ser de grans?

Jo jubilat (riu)… encara em veig amb Woodys, espero que l’hàgim fet créixer, segurament no només sent una marca d’ulleres. Volem que sigui una marca de referència, veure la gent pel carrer portant les nostres ulleres, ser una marca especialitzada i reconeguda en ulleres de disseny…. però si em puc jubilar ho faré (torna a riure).

Entrevista
Font: ACCIÓ

28 de juliol de 2015